Gäst charliefrykman Postad 21 Maj , 2004 Glatt har jag monterat min garmin 182c.dock visar den ej rätt.i trånga kanaler visar den att min båt kör på land.den visar konstant att jag ligger högre upp mot norr hur jag än befinner mig.Min bruksanvisning är tappad.Kul om någon kan tipsa mig i detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RB Postad 21 Maj , 2004 Har du knappat in rätt kortdatum i GPSen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 21 Maj , 2004 Engelsk användarmanual finns i PDF på engelska att hämta här: http://www.garmin.com/manuals/75_GPSMAP182_182C_232OwnersManual.pdf Vet ej om den finns i PDF på svenska också på nåt ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtW 0 Postad 27 Juni , 2004 Papperskorten som är underlag för de vektoriserade sjökort som används i GPS-plottrar har en noggrannhet på ungefär 25-30 meter. Därför kommer man då och då att få en båtsymbol som ligger på land trots att det är bra med vatten under kölen. Säkerhetsavstånd är alltså tricket även med en fin plotter ombord. Sen -kan- det väl eventuellt dessutom vara så att du eller någon skämtsam polare ändrat kartdatum vilket ju kan leda till en del fel. Sen är montering av antenn rätt viktig. Kolla antalet satelliter du får in och vad du har för signalstyrka. Ligger du på en tre-fyra satelliter så är ju inte noggranheten i GPS-en så jättebra precis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jasy 0 Postad 27 Juni , 2004 Det handlar säkert bara om sjökortens onoggrannhet! De flesta sjömätningar är GAMLA! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser