Groenling 3 Postad 27 Maj , 2008 vad menas med a att få kast med båten ? Jag läste det i nåt inlägg, men vet inte riktigt vad det betyder. Och hur parera man det på bästa sättet? /Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 27 Maj , 2008 Att få kast innebär att båten skär ner och tvingas åt sidan i en våg. Bäst är naturligtvis att undvika det helt och hållet genom att försöka ta exvis svallvågor i så rak vinkel som möjligt. Annars får man parera genom att i rätt läge rycka ratten mot vågens rörelsriktning. Sedan är olika skrovformer olika känsliga för kast. Skarpa stävar och djupa v-bottnar får lättare kast än mer trubbiga och platta skrovformer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Maj , 2008 Bästa sättet att undvika att få kast är väl att köra sakta. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 27 Maj , 2008 OK, då skall vi se om jag fattar rätt: att fa kast är egentligen en rörelse med båtens längslinje, båten vill rulla runt? Blir jag träffat av en våg på babordsidan, trycks styrbordsedan ner.... rätt uppfatt? och kär jag samtidigt en kurva till höger, kan om man överdriver nu fören blir nertryckt i vattnet?? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 27 Maj , 2008 Så skulle man kanske kunna säga. Fast med kastet tror jag man brukar syfta till en planande båt som trycks rakt åt sidan i farten, med obehagliga sidkrafter som följd. Det du beskriver tror jag betecknas som skär, som deplacerande båtar drabbas av. Begeppsförvirring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 27 Maj , 2008 ja men nu var ju frågan inte om man skulle köra fort eller sakta?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser