kaho 0 Postad 27 Maj , 2008 Min GPS, Navman Tracker 56000, står c:a 1,5m från min VHF-radio, Cobra MRF55. Radion är ansluten till samma batteri som GPS:en och NMEA är kopplad mellan enheterna. Antennen till GPS:en sitter på rufftaket strax ovanför radion. När jag slår på GPS:en hör jag ett ganska svagt brum men ändå störande. Kopplar jag bort antennen från GPS:en så stör det fortfarande. Antennen till VHF:n sitter i masttoppen. Är det månne någon som har en aning om hur jag ska bära mig åt för att avstöra? Kanske jag även borde tillägga att jag varken hade motorn eller någon annan utrustning igång. /Kjell-Arne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreasmy 0 Postad 25 Juni , 2008 Gpsn av ger ett magnet fält som stör själva vhf enheten. Flytta gpsn eller vhfn till något annat läge i båten så borde detta lösas annars svara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaho 0 Postad 27 Juni , 2008 Tack Andreasmy, tyvärr är det nästan omöjligt att flytta något eftersom det inte finns många alternativa platser kvar och allt redan är fast monterat. Nu är det inte något större problem men det är störande. Lite märkligt även att GPS:en skulle kunna generera något magnetfält. Jag hade gissat på typ radiostörning men det hjälpte ju inte att koppla bort antennen. Jag har också funderat på att sätta ett filter, tex en kondensator, på VHF:ens strömmatning men det hjälper ju bara om störningen kommer via strömkabeln. /Kjell-Arne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreasmy 0 Postad 27 Juni , 2008 Alla elektriksa produkter tex mobiltelefon, dator osv.. avger ett elektromagnetiskt fält mer eller mindre. Testa packa in gps i tex sliverfolije har jag läst någonstans att det ska funka testa Det finns många sätt att lösa detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser