Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
NiclasV

Handburen eller fastplotter i segelbåt

Rekommendera Poster

Behöver man en fast plotter i segelbåt ? eller kan det rent av räcka med en handburen. På min gamla motorbåt var det guldvärt med en plotter när man körde på i 20-30 knops fart men har man samma behov i en segelbåt ? 

Jag var på affären i helgen och blev  väldigt sugen på Garmin nya lilla handburna Colorado som var riktigt trevlig.  Men sen blev jag fundersam på skärmstorleken. Den är allt rätt liten på coloradon.  Men frågan är om man har så stort behov av en stor skärm i segelbåt ? man borde väl hinna navigera via papperskorten och i så fall skulle plottern bara vara för reserv eller nödfall om man måste segla på natten eller i dimma.  Eller använder man en plotter i segelbåt på samma sätt som i en snabbare motorbåt. Räcker det med den handburna eller skall man satsa på en större mer fast moterad ? Vad tycker ni ?

Nic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara prata utifrån min egen erfarenhet gällande små handhållna.

För ett antal år sedan, så hade jag en liten gummibåt.

Använde den ofta till sol & badutflykter, o hastigheten var inte direkt skrämmande. Liten elmotor på den.

Hade en garmin handdator gps, som jag lyckades få in sjökorten på.

Visst, det funkade, väldigt bra också. Men storleken gör att det är omöjligt att se ngra större sammanhang så att säga. Man kan zooma in, så man ser det som händer ngra hundra meter runt omkring. Undvika grynnor etc. Men att navigera efter den, nej tack! Som referens duger den dock alldeles utmärkt. Blev bara ett jäkla blippande med zoomningen för att se vart man skulle om man skulle åka längre än utanför bryggan...

När jag senare skaffade mig en liten sportbåt, så brydde jag mig inte ens om att ta med mig den gps´ en ut. Skaffade en vettig direkt istället.

Den jag har nu, är en Garmin gpsmap 276C. Som är tänkt för marint bruk.

Den är hyfsat enkel att frakta med sig. Har inbyggt batteri, som klarar ca 8timmar på en laddning. Dvs mer än tillräckligt. Annars ansluter du den till 12v med kabel.

Storleken är inte värre än att den ryms i en jackficka utan problem.
O går alldeles utmärkt att använda som handhållen om man nu känner för det.

Ligger som mest uppåt ca25knop, och den funkar alldeles utmärkt att navigera efter i de hastigheterna. Så i en segelbåt lär det va kalas.

Dessa hittar du för runt 5-6000:- nya sjökort. Så det är inga astronomiska summor som ska läggas ut. Int e mycket mer än en vettig handhållen gps av bättre märke.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fast monterad! Centralt placerad, som man enkelt kan slänga ett ögonkast på emellanåt är mitt tips. Min bärbara ligger i facket under navbordet, som lite reserv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde handburen länge och tyckte det fungerade bra. Alltid tillgänglig var man än är i sittbrunnen. Nu har jag en fast och visst är det (mycket) bättre men översikt får man ändå inte.

Dessutom, om du har råd, tycker jag det känns mycket bra att ha handhållna i reserv. Dvs köp den och testa. Kolla att du kan ha sjökort (Bluechar har jag för mig de heter) i den.

hej/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker handburen. Beror på typ av båt,men många saknar en bra plats,centralt plaserat är inte alls bra, då man 99%av segeltiden sitter på kanten. Sedan hur det ser ut,personligen tycker jag att det ser bättre ut utan ställnigar framför ratten,och den är ibland i vägen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan, jag föredrar en fast, centralt placerad plotter i segelbåt, om man har en lös bärbar så gäller det att hitta på något som håller den stilla eftersom segling tenderar att luta båten. Hade en lös GPS innan, men även till den hade jag en fast monterad hållare.

/Passada

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det funkar utmärkt med en handhållen. Själv har jag en Magellan med digitala sjökort. Jag navigerar mest med hjälp av papperkorten och använder gps som stöd för aktuell position. Då går det utmärkt att ta fram den vid de behoven. Jag har i min lilla båt ingen klockren plats att fästa gps´ n så att den skulle synas hela tiden och har därför valt att ha den lös.

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla svar !

Det blev en fastmonterad Garmin 520 monterad över ruffluckan.  Fungerar perfekt speciellt med autoguide funktionen. Vad enkelt livet blir med den även om den inte alltid visar den smartaste vägen. Men det är verkligen perfekt när man är seglarnybörjare. Med papperskortet och GPSen vet man alltid var man är och man kan koncentrera sig lite mer på seglingen och att hålla uppsikt efter andra båtar.   Placeringen över rufftaket gör visserligen att det blir lite lång att sträcka sig när man skall knappa lite men då tar bara någon annan över rodret en stund. Samtidigt är det skönt att inte ha något att snubbla på i sittbrunnen eller  att behöva ta bort sköna sittplaser genom att montera den på skotten(?) brevid nedgångsluckan. Nej det blev riktigt bra tycker jag efter omständigheterna. 

Ha det !

Nic 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...