Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Nozer

Ett tips på hävert/pump för att flytta bensin!

Rekommendera Poster

Har läst en hel del på nätet ang att flytta soppan från reservdunken till tanken i båten.

Har sett ngn pumpmodell som man sätter på en jeepdunk...verkade jättebra, tills man såg prislappen Rynkar

Hittade på ngn annan här på MG, som rekomenderade denna:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90537

Så i helgen inhandlades en sådan, och idag provades den för första gången.

Dock kapades röret av till mer passande längd för en reservdunk.

Kan säga som så, att för första gången någonssin njöt jag av att tanka båten. Allt spill o slabb var borta. Likaså hållandet av stor tung bensindunk som tar år att tömma.

Bara i med slangen, o sätta igång.

I specen står det 26l/min, och det är nog ingen osanning. Tog inte lång tid att tömma en 10l dunk.

O för dom 59:- den kostar är det ett kap! Rekomenderas varmt!

/Tobbe

Senast ändrad av Nozer | 26 maj 2008 | 22:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt bra produkt att handla hos dom. Jag har lilla modellen som funkar bra till detta  och för tömning av bottensatsen i dieseltanken. Man sätter igång häverten och låter sugröret dra med sig vatten och dieselklumparna på botten. Den lilla modellen kostar 19:90!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag inhandlade också en sådan här pump men innan jag hunnit använda den så har jag blivit avrådd att göra det. Två stycken har sagt att pga av den statiska elektricitet som uppstår så kan det bildas gnista som antänder bensinen.

Vad säger ni om detta, är det något att oroa sig över och hur stor anser ni risken bara för nåt sånt?

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

visst, statisk elektrisitet uppstår när bensinen så att säga faller fritt genom rör och ledningar. därför är alla delar i ett fast bränslesystem på en båt förbundna med varann med jordledningar. Men hur många har det på sin lösa bränsletank? om du låter samtliga delar vara i kontakt med varann under fyllningen så kan inget hända, då fördelas all statisk elektrisitet till alla delar och inga gnistor har nåt att hoppa mellan.

själv dunkar jag på skarndäck cirka 500 liter varje år från 25 liters plastdunk via avtappningsrör ner i fasta tanken, att hålla dunken på skarndäck är jobbigt därför har jag riggat en enkel anordning av ett litet spännband som i sin tur sitter fast i en kapellstolpe. andra tipps kan vara att ha motorluckan öppen under tankning för att ha ordentlig koll, lukta med jämna mellanrum, aldrig överfylla upp i röret alltså, även om man vet att det är tätt så är det så onödigt.

Senast ändrad av smuggler28 | 25 juni 2008 | 14:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...