Marin-Johan 0 Postad 26 Maj , 2008 Hej har sett såna här trimfenor man kan ha på drevet. Funderar på att köpa såna men är lite osäker är de verkligen så bra som man tror! Jag har en Ockelbo t16 bra v-skölad med 60 hk johnson. Kan någon tipsa om dom här om de verkligen stämmer och fungerar bra! Rekomendera om ni själva har eller har något att berätta om dom. Tack på förhand OBS bara seriösa inlägg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Maj , 2008 ...vilken effekt vill du uppnå. att den är bra kanske stämmer , men till vad ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marin-Johan 0 Postad 26 Maj , 2008 Ja om det verkligen ger bättre planing fart och lägre bensin förbrukning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 27 Maj , 2008 Hur sätter man på dem...? Borrar man hål i kavitationsplattan, eller hur går det till? Har nämligen tänkt köpa till svärfarsans utombordare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 27 Maj , 2008 Man kommer upp i plan snabbare och där kan man väl säga att det sparar lite bränsle, toppfarten blir dock lidande mer eller mindre beroende på båt. Det är ju trots allt mer vattenmotstånd ju fler ting som sticker ner i vattnet! Beror på vad Du vill uppnå! Mer nytta på effektsvag båt, har man en rejäl motor kan jag personligen inte se vad man skall ha dom till?! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 27 Maj , 2008 Hej, du kommer upp snabbare i plan men, beroende på vilken skrovform du har så kan du få försämrade köregenskaper, vi monterade på dessa på lillbåten vid stugan och det är lätt att få kast med båten när man svänger. Så länge man vet om det är det inga problem för då kan man parera, men första turen blev vääääldigt spännande. Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 27 Maj , 2008 Yes man borrrar hål. Två per fena om jag inte minns fel. Hade fenor på min tohatsu till en crescent 505. Då den inte var planande hjälpte fenorna till att trycka ner fören vid större motorstyrka. Upplever även att båten blev mer lättmanövrerad vid låga farter. Jesper - Visby Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 27 Maj , 2008 Testade sånna på min styrpulpetare då den stampade med fören. Stampandet vart inte bättre. Den gick väl upp lite lättare å styrde lättare i låga farter men i högre farter så högg den lite när man svängde samt att den ville dyka me fören om man fick över lite mer vikt i fram. Lägg pengarna på trimm plan i stället e mitt råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 27 Maj , 2008 Ok! Grejen att jag ville testa på svärfarsans utombordare är att båten sticker upp så in i helsike med fören, och vill inte gå ner... den gräver ganska mycket med aktern innan den går upp i planing... när man sedan drar ner till marschfart igen så gräver aktern ner sig igen och fören sticker upp... så egentligen kanske trimplan vore att föredra då, ja... tackar för rådet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser