tn105 0 Postad 26 Maj , 2008 Hej, I farter under ca 10 knop får jag in en hel del avgaser i sittbrunnen på min Flipper 630HT. Det gäller inte bara i medvind, så jag börjar lura på om det är båtmodellen som ger någon form av baksug, om det tar sig in i ventilationen i aktern, eller vad det kan vara. Jag har i och för sig en tvåtakts Evinrude, så det är klart att man får ta att det luktar en del avgaser, men jag har inte upplevt detta som ett problem i andra båtar jag haft med både äldre och sämre motorer. Någon som varit med om liknande på denna båttyp, eller har någon god idé? :-) Mvh/Tom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ExLandkrabban 0 Postad 27 Maj , 2008 Tjena, Har själv en Flipper 630 OC, dock med en Mercury 4-taktare 115 EFI, och jag har inte upplevt detta alls. Tycker inte ens det luktar speciellt mycket vid start. Tror inte det är båtmodellen utan gissar snarare på motorn som du själv är inne lite på. Lycka till! /Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 27 Maj , 2008 Jag upplevde samma problem med min Flipper 620C då den var bestyckad med en Yamaha 2-t. Baksuget var betydligt större med den större öppna överbyggnaden, jämfört med den Flipper 575HT (också med 2-t) jag hade innan. Lösningen för min del stavades fyrtakt. Noll rök! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 27 Maj , 2008 Hej! Det finns bara en lösning på detta problem, byt motor till en 4 taktare. Hadde samma problem tills vi bytt e till en fyrtaktare. /Zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tn105 0 Postad 27 Maj , 2008 Tack för bra svar. Då är det nog helt enkelt så, båtmodellen skapar sug och denna motor ryker så pass att det blir som det blir. Nu har jag inte 100' över för ett snabbt motorbyte, så frågan är om det går att lindra rykandet tills vidare. Jag har en Evinrude 115 OceanPro, som jag i övrigt är helnöjd med. Frågan är om oljeinblandningen kanske borde justeras. Har tittat i instruktionsboken men inte hittat något. Någon som vet hur man kontrollerar/justerar? En service skulle kanske också kunna göra susen, samt att jag funderar på om det finns någon 2t-olja som är bättre ur ryksynpunkt? Någon som vet? (kör på Biltemas nu som ska vara samma som Statoil sägs det). Mvh/Tom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 27 Maj , 2008 Jag tror helt klart problemet går att lösa! Skaffa en motorkåpa liknande denna. http://www.blocket.se/vi/16098856.htm?ca=11_s Den torde leda om luftströmmarna. Till på köpet sänker du bullernivån inne i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 27 Maj , 2008 Den miljöanpassade (och dyrare) varianten av Statoils (och Biltemas) tvåtaktsoljor sägs vara bättre än den billigare standardoljan ur smörj- och röksynpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 27 Maj , 2008 Hjälper inte mycket, tyvärr. Det kommer att ryka in ändå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 28 Maj , 2008 skippa 2-taktsoljan så slutar det ryka Nä skämt å sido....min johnson 55hk ryker som bara den vid 2,5 till 3 % blandning men vid 2 % ryker den knappt något alls....du kanske blandar för fett ..? Min är en gammal motor...å den har inte skurit ännu.... Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tn105 0 Postad 28 Maj , 2008 Jo, jag har funderat på det. Men jag har en Evinrude Oceanpro med separat olja, jag vet inte hur man kontrollerar inblandningen och inte hur man justerar den heller. står inte i instruktionsboken.. Vet någon tar jag gärna emot råd, annars får det väl bli verkstad i så fall.. / T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 29 Maj , 2008 Tanka Alkylatbensin, blir mycket bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser