Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
tn105

Drar kraftigt styrbord (ej trimfenan!)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Flipper 630 med en Evinrude 115. Ej hydralisk styrning. Jag har nyligen köpt båten begagnad och upptäckt att den drar ordentligt år styrbord. Så pass att jag det kan vara farligt. Trimfenan har jag provat att justera, det avhjälper inte problemet. Då har jag två frågor:

1. Någon som har förslag på orsaker/åtgärder?

2. Vid en snabbkoll nu sist ser motorn ut att sitta monterad några centimeter längre åt höger på akterspegeln jämfört med motorbrunnens kanter. Om inte motorns fäste eller själva motorbrunnen är assymetriska av någon anledning, måste väl detta vara ett felmontage? Eller? Vad innebär detta och vad ska jag göra? Spontant känns det dock snarare som att båten borde dra babord om motorn sitter för långt åt styrbord..

Tacksam för råd och hjälp!

Mvh/Tom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Justerar du trimfenan åt rätt håll? Den ska vridas åt samma håll som båten drar, för att trycka över motorn åt andra hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har gjort så. Och även testat bägge ändlägena för säkerhets skull.. :)  Det är inga stora justeringsmöjligheter direkt på denna motorn,  inget hjälper. / T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten drar mycket åt sidan, så borde det ju vara relativt enkelt att hitta orsaken. Jag antar att du har undersökt båtens undersida och kollat att det inte finns något skumt där som bromsar (typ dåligt lagat köl), samt att du har kollat viktfördelningen i båten.

Läste här på forumet att man ibland monterar utombordsmotorer lite åt sidan för att motverka propellerns rotationsriktning, men minns inte åt vilket håll det skulle flyttas. Kanske gjorde man fel vid monteringen ?

Trimfenan vet jag inte hur det ser ut på Envinrude, men på min Yamaha gick den (tror jag) att vrida 180 grader fel - kan det vara samma problem på din motor ? Jag skulle kolla trimfenan om jag vore dig, det är ju ändå det enklaste och billigaste man kan göra själv.

Sitter kavitationsplattan på rätt höjd (vet ej om det kan ha någon betydelse ??)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för svar!

- Jag har haft båten hemma under vintern och bottenmålat etc. Är ganska säker på att skrovet är ok.

- Viktfördelning kanske går att optimera, men båten lutar inte nämnvärt..

- Jag var själv inne på att motorn kanske medvetet monterats några cm åt SB just för att motverka sneddrag, men har aldrig hört talas om det tidigare.. någon mer som kan detta?

- Trimfenan, jag ska kolla för säkerhets skull

Fler uppslag mottages tacksamt..

/ T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...