Syrsanviken 0 Postad 26 Maj , 2008 O'hoj har precis lagt i min nyinförskaffade HT-båt med en 60 hk Mercury från mitten av nittiotalet. Den startade direkt och den går helt felfritt. Jag har provkört den under två timmar men när man kör på tomgång (efter den blivit varmkörd) med eller utan växel tjuter det ett slags varningssignal från gasreglaget. Varför? Vad larmar det om? Så fort man ökar motorvarvet slutar det pipa efter cirka 5-10 sek. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 Maj , 2008 En gissning....? Oljetrycksvarning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 26 Maj , 2008 byt impeller så slutar den larma om det är en 2takt mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 26 Maj , 2008 överhettning, jagh ade exakt det felet då ena termostaten var igensatt (har 2 på min) på min yamaha så funkar det så att det sitter en bypassventil som öppnar fullt flöde när man gasar på lite, men på tomgång så regleras värmen med termostaten, alltså, vid gaspådrag så öppnar bypassventilen och kylningen fungerar, men vid låga varv så stänger bypassventilen och överlåter kyljobbet till termostaten ,som var igenbäckad, och därmed går motorn varm. kanske fungerar det på samma sätt på din Mercury ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Syrsanviken 0 Postad 27 Maj , 2008 Ok, den här bypassventilen fixar man det själv om man är en normalbegåvad klåpare eller är det serviceverkstad som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 27 Maj , 2008 Det är termostaten som du ska kontrollera. Ta loss den och koka i en kastrull med vatten, vid ca 70-80 grader någonstanns så ska den öppna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 31 Maj , 2008 jadå, det är inga större problem, men som sagt så är det nog termostaten i ditt fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Syrsanviken 0 Postad 16 Juni , 2008 Tack för inläggen det är löst nu. Impellern var lite för sliten för att orka pumpa upp kylvatten till den tredje cylindern när motorn gick på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser