Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
boaten

fastsättning och lås av mindre utombordare

Rekommendera Poster

Har nyss köpt en Honda BF20 utombordare. Innan hade jag en större motor, som var fastsatt med fyra genomgående bultar genom akterspegeln.

Denna mindre motor ska man tydligen dra fast med två vred. Jag köpte även ett bygellås (safequip), så bara ena vredet kommer att användas. Säljarn säger att man inte ska behöva bulta utöver detta. (Manualen är inte så hjälpsam, och i den står det även att man ska binda fast motorn i en tamp to prevent accidental loss off engine så jag litar inte heller riktigt på den...)

Denna lösning tycks vara praxis för motorer med mindre än 30 hästar. Men är den bra? Hur gör ni?

Intuitivt skulle jag nämligen vilja behålla båda vreden. Känns ju som att den är konstruerad för det, och den är ju trots allt 50 kilo och över 20 kusar. Och byta till ett genomgående lås och en extra bult.

Men det kanske är onödigt arbete (måste ju göra två ordentliga hål), tacklar krafter som inte finns, och ett sådant lås kanske rent av är enklare att ta bort? Om man använder befintliga bulthål i motorn det vill säga och jag är knappast rätt person att borra nya (*).

Tacksam för era åsikter / synpunkter / erfarenheter.

(*) Förtydligande: Och ingen annan heller ;-) och jag vill inte lämna in.

Senast ändrad av boaten | 26 maj 2008 | 18:56

Senast ändrad av boaten | 26 maj 2008 | 19:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  Snälla Du titta i någon katalog för båtdelar så hittar Du olika utombordarlås.Eller om Du har någon båtfirma i närheten som säljer tillbehör. Det finnes ett lås som har en skruv som ersätter en av de ordinarie och som låses med nyckel. Den lina som näms i manualen är troligen en säkerhetslina som skall hindra motorn att sjunka om den lossnar från akterspegeln. Lycka till.  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med ditt försäkringbolag

Jag var tvungen att ha TVÅ lås på min 60hk utombordare.

Godkända lås.

(Atlantica)

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska normalt inte behöva bulta fast en mindre motor. Ska räcker att dra fast den med vreden mot akterspegeln...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, om man vill kunna få ut något på sin försäkring... så ang. lås, kolla med ditt försäkringsbolag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...