Bengt 0 Postad 26 Maj , 2008 Hej Stratbatteriet laddar sakta men säkert ur om jag inte kör. Någonstans förvsinne det ström. Någon som vet hur man bäst spårar det med en vanlig multimeter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 26 Maj , 2008 Laddas batteriet ur, även om batterifrånskiljaren är frånslagen? Vad är det för motor du har? För att konstatera att det verkligen är ett strömläckage, kan man lossa en batterikabel och koppla multimetern mellan batteriet och kabeln, och ställa den i läge Amp. Visar den ström har du ett läckage. Det kan vara en diod i generatorn. Lossa kablarna från generatorn och mät igen. Är läckaget borta har du hittat felet. Är det kvar kan man prova att koppla loss startmotorn och prova. Kolla även att ingen elektriker har kopplat in något på motorns panel, som kan dra ström. Finns inget läckage är nog batteriet förbrukat. Om du använder 10 Amperesuttaget på multimetern, Glöm inte att sätta flytta kabeln innan du mäter spänning. Annars kan du bränna upp instrumentet, eller i bästa fall en säkring. Vet detta av egen erfarenhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 26 Maj , 2008 Ser att de grova grejerna (generator och startmotor) redan avverkats ovan..återstår smäförbrukare då. Lite snabbt.. Lossa kabelskon till batteriets pluspol (siiter det flera kablar än en anslutna så får du beta av dom en-efter-en). Sätt din multimeter i vettigt ampere-mätläge, typiskt 2 Ampere eller så (kan innebära att du måste flytta röda kabeln på instrumentet anslutningen för från Volt till Ampere). Sätt röda mätkabeln på batteriets pluspol, svarta till den lossade batterikabelskon. Visar instrumentet att någon ström dras ? Om inte, minska mätområdet till nästa lägre..och nästa.. Om ingen ström verkar flyta så har du antingen: Kopplat fel. Instrumentet är trasigt (blåst säkring?). Det finns ingen strömtjuv. 1:an (och 2:an) kan du eliminera genom att slå på en förbrukare, får du då utslag så har du kopplat rätt och säkringen är hel. Om 3, så är batteriet kass, självurladdningen hög ..händer faktiskt oftare än man tror ! Om du ser att ström faktiskt flyter, så sätt tillbaks batterikabeln och ta ur alla säkringar ur säkringsboxenoch för varje säkring anslut instrumentets probar där säkringen satt. Flyter det nu en ström så har du hittat vilken kabel som tjuven sitter på, nu återstär bara att identifiera vad som sitter i andra änden på kabeln. Ungefär så Senast ändrad av Gunnar_ | 26 maj 2008 | 21:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Maj , 2008 Kass cell lägg 19 kr på en syreviktsmätare slår vad om att cellen närmst plus är för låg. Senast ändrad av nikitalord | 26 maj 2008 | 22:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt 0 Postad 27 Maj , 2008 Kanon, tack för många bra tips. Ska prova i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 27 Maj , 2008 Får man utslag på Amperemätaren när man slår på en förbrukare,är elsystemet felkopplat. Till startbatteriet ska endast motorn vara kopplad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Maj , 2008 Det behöver väl knappast vara felkopplat, man kan ju ha ett batteri som är både start och förbrukning, så håll isär begreppen lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 28 Maj , 2008 Hej, En tångampere mätare kan vara bra att ha i sådana situationer. Bara att ta kabel för kabel så ser du om det går ström och vilket håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser