Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
riggen

Kluckljud på Maxi 909 ???

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om det är problem med kluckljud i aktern på Maxi 909???
Det kan ju klucka titt som tätt i alla båtar och att det känns helt normalt. Det jag är orolig för är om det kluckar så pass mycket att det blir störande och att man inte vill sova i akterruffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade mycket störande kluck i Maxi 77. Om skrovsidan har en liten vinkel mot vattnet blir vågen inkilad och slår mot en stor yta. Ju större yta desto kraftigare kluck.

Jag skulle tro att kluckfaktorn är omvänt proportionellt mot vinkeln mellan vattnet och skrovet.

Rät vinkel är inga problem eller kanske nedåt 30-40 grader men sen kommer det snabbt. Kan vara så illa att ingen vill bo i kojerna i aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska troligt att det kluckar i 909. För det gör det i 999 och det är ju liten skillnad. Det finns dock inget som skulle få mig att flytta från akterruffen där jag sover bättre och mer avkopplat än någon annanstans...zzzzzzzz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bredsida ger alltid ett större kluckande än i fören, våran förra båt som var en Comfort 34 a hade samma problem fast laminatet var dubbelt. För att slippa detta sov vi oftast framme. Motorbåten vi har idag är likadan. bara att vänja sig vid det eller stoppa proppar i öronen. Finns det någon båt som är så ljudisolerad så man blir nöjd, vete katten ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sätt att kommer ifrån detta är att lägga till i hamnar där det är lä eller på svaj. Detta medför att man kanske måste ligga i naturhamnar de flesta nätterna, men vem vill ligga i statshamn??? :-)

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I våran är det mest jag som väsnas så jag har ganska fritt omkring mig i akterkojen och salongen. Skönt med en egen kuppe.

Annars är det en pålkran i aktern i form av en Wallaspump. Men den går bara när det är kallt. Om den startar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lyssna på radion på hög volym .. eller sätt på tanten så hon skriker..   å efter det så brukar man somna gött ,,även om det inte är så poppis ..

El Skotto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra info om kluckljudet. Tackar även för bra sidoaktiviteter för att tänka på annat. Kontentan blir väl att det kluckar i alla båtar och att det finns bra åtgärder (sprit, fruga eller annan koj) för undvika att tänka på kluckandet. Hälsning från herr lättväckt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skillnad på hur det kluckar! Lite klinkerkluck sover man gott av, men det hemska dånande som 999:an har gör ingen glad. Utom ägarna, som inte skulle erkänna detta...

999:an har en nästan horisontell yta väldigt nära vattnet, troligen för att mäta in en kortare vattenlinje och doppa hela det partiet när man seglar. Och det behövs inte stora vågor, utan bara lite småvågor i gryningen. De kommer in under aktern och slår upp och trummar mot den platta delen. Hemskt. Hur jämför sig den med 909:an?

Någon som vågar erkänna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft samma problem med våra f.d segelbåtar. Motorbåten kluckar också, men inte alls lika illa. Ett sätt att komma ifrån oljudet var att parkera familjens gummijolle på tvären akterut. Funkade bra för smärre vågor. När jag var som mest sömnlös och förbannad funderade jag också på den typ av dämpmaterial som används bla inuti bildörrar (bly och asfalt, tror jag. Tungt iaf.), limmat på insidan av skrovet just där det kluckar. Testade inte, mest för att det var svårt att komma åt. Tror annars det skulle fungera.

Sea Maniac

Senast ändrad av SeaManiac | 29 maj 2008 | 22:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man är som tröttast så tar man två små fendrar och knyter fast dem på en tamp. Tvinga sedan ner fendrarna under aktern så får du en kluckbrytare av mildare sort... Hjälper så smått...
...är inte klucket lika gott som det första ur en nyöppnad vinflaska?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg faktist i nån tillbehörskatalog att det fanns en orm som såg ut som ett tjockt sling som la runt aktern. Trodde det var ett aprilskämt men tydligen kan vissa vinklar ge bekymmer. Minns min tidigare båt, den hade en riktigt slafsig akter när vinden låg på. Den jag har nu låter inte ett pip....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi la till bredvid en engelsman med en HR och han hade lagt en avlång plastkudde runt aktern på båten. Jag kommenterade hans jättefendert och då förklarade han att det var för att dämpa kluckandet i aktern. Såg ut som en lätt uppblåst 2-3m långt föremål ca 30cm diameter som var gjort av nåt gummibåtsliknande material, i ändarna satt en tamp och han liksom spände fast den under aktern. Kanske värt att prova när det kluckar som värst. Ett annat knep kan vara att lägga aktern mot bryggan eller som någon skrev, använd gummibåten som kluckdämpare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg ut som en lätt uppblåst 2-3m långt föremål ca 30cm diameter som var gjort av nåt gummibåtsliknande material, i ändarna satt en tamp och han liksom spände fast den under aktern.

Plastimo har en sådan korv i sin tillbehörskatalog för 2007. Vet inget pris, men misstänker att den inte är gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vår Nova sover vi alltid i akterkojen trots kluck.

Detta kluckande har faktiskt räddat oss flera gånger då vi vaknat av att vi draggat ut i vågor eller vinden vänt så vi legat otryggt och behövt flytta oss.

När vi draggade ut från viken hade vi hamnat mitt i en farled och höll på att krocka med en färja också. Det blev till att snabbt starta motorn och ta sig in i viken igen.

Ser alltså klucket i aktern som en vän nuförtiden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...