falo 0 Postad 26 Maj , 2008 Jag var ute och åkte båt i lördags. Då stod KB och hade fartkontroll vid Baggenstäket. De tog några på 8 och 12 knops sträckan. När jag åkte tillbaka på kvällen hade de packat ihop och jag mötte dem. Jag mötte vattenskotern på 8 knops sträckan men han körde mer 25 knop. Jag reagerade på att det var tydligen OK för honom på vattenskoterna att köra för fort men inte andra. Jag hade inte reagerat om han hade haft blåljuset på som satt på skotern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 26 Maj , 2008 Är väl som vanligt. Lagarna gäller för alla, utan dem själva. De kan ju förstås skylla på att de fick någon utryckning, vilket förefaller mindre sannolikt för en vattenskoter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 26 Maj , 2008 Det är väl som med polisen på land.. Följde efter en polisbil några kilometer inne i stan. Skulle tydligen samma håll. Jag fick ihop ett antal trafiköverträdelser, en del flera gånger. Det var hastighetsöverträdelse, stannade inte vid stopplikt, körde över spärrlinje, körde mot rött, blinkade inte vid filbyte eller högersväng.. Det var ingen utryckning med blåljus. Ska inte dessa vara ett föredöme i trafiken? Skulle haft en filmkamera och filmat dom! Senast ändrad av Daniel_B | 26 maj 2008 | 15:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 26 Maj , 2008 Polisen Måste inte ha blåljus vid utryckning. Blåljusen är endast till för att påkalla uppmärksamhet, behövs inte det behövs heller inte blåljus. Samma regler gäller troligen även för KB. Körde du också mott rött? hoppade över spärrlinjer osv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 Maj , 2008 Måste inte ska jag inte uttala mig om med säkerhet, däremot är dom inte ett utryckningfordon om inte sirener och/eller blåljuset är på och är därmed likställda med vilken trafikant som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 26 Maj , 2008 hm tycker det låter konstigt att dom kan köra laglöst UTAN blåljus. blåljusen är ju till för att tillkalla uppmärksamhet för att dom just kör laglöst och att man skall hålla sej undan. och uppmärksamma detta. om en polis bil bara kör som en idiot och ej har på blåljusen så lär dom krocka med andra trafikanter ganska snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 26 Maj , 2008 Om det var fråga om en utryckning måste det väl ändå anses lämpligt att påkalla andra medtrafikanters uppmärksamhet? Speciellt om man bryter mot trafikregler, som stoppplikter, gör svängar utan att blinka o.s.v. Jag tycker också att OM polisen skall vara nitiska även på små överträdelser, så borde de verkligen föregå med gott exempel. Detsamma borde gälla även KBV, men det är tyvärr en väldigt oproffesionell bild man har fått av dem. Speciellt efter TV-serien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 26 Maj , 2008 detta har inte mycket med vårat marina intresse att göra men så här ligger det till När man är förare av ett utryckningsfordon och kör ett sk .trängande fall som är lika med att ha bråttom behöver man inte ha blåljus eller blåljus och siren påslagna. Man får utan att ha larmanordningen påslagenl med iaktagande av säskild fösiktighet bryta mot alla slags trafiklagar som finns . (köra mot rött,enkeltriktat bryta fartbestämmelser mm) MEN om det skulle hända en olycka så är det den som kör utryckningsfordonet som är skyldig.Varför?jo om jag som förare av ett utryckningsfordon tar mej rättan att bryta mot trafikregler så är det upp till mej att göra det på ett sådant sätt så att inga andra trafikanter eller medborgare kommer till skada. Skulle så en olycka ske så har jag som förare av utryckningsfordon inte visat någon säskild försiktighet och jag kan du dömas lika lätt som vilken annan person som helst för vållande av tex trafikolycka. Personligen så använder jag för det mesta blåljus/blåljus siren.Det är väldigt mycket enklare för alla trafkanter om jag visar att jag har bråttom och vill fram fort. Polisen har även någonting som heter brådsaknde tjänsteutövelse men det är en annan femma. Senast ändrad av bodpat | 26 maj 2008 | 17:33 Senast ändrad av bodpat | 26 maj 2008 | 17:35Senast ändrad av bodpat | 26 maj 2008 | 17:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 26 Maj , 2008 Nej, det måste de inte.. jag vet. Men detta var ingen utryckning.. de körde som mest 10-15 km/t över tillåten hastighet. Har varit med om flera gånger när man har blivit omkörd av polis utan blåljus.. en del gånger när de verkligen haft bråttom, andra när skiftbyte är på gång eller lunch... Om jag körde mot rött nej.. men jag såg dem göra det på håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 26 Maj , 2008 Men när Kustbevakning i TV5 serien körde 40 knop genom Sotenkanalen så använde de både ljus och ljudsignaler. (fast det var ju ingen riktig utryckning, bara för TV5 skulle få fina bilder) Tjohojj vad det går. /Roland Senast ändrad av Ringhede | 26 maj 2008 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 26 Maj , 2008 Det stämer säkert, men jag har svårt att tänka mig att polisen hoppade över att stanna vid rött om det inte var bråskande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 26 Maj , 2008 Förstår om sånt kan sticka i ögonen men när det väl händer en allvarlig sak så är alla blåljus (polis, ambulans, brandkår) bra att ha. Det är den stora massan som ska ses till att sköta sig. Häng inte upp er på såna småsaker. Visst ska man föregå med gott exempel men som polis så ser man så mycket skit, så mycket myglare och laglösa människor att man själv ibland struntar i allt. Det blir som att man lätt hamnar på andra sidan. Men sen har man ett jobb att sköta som ibland kan handla om att ta fast fortkörare. Vet att det kan vara svårt att förstå men visa förståelse även fär lagens väktare som jobbar när ni sover, som vkar så gott de kan över samhället. Kör de lite fort någon gång må det väl vara hänt. Tror de ligger på plus ändå i sina insatser för ett bättre samhälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 26 Maj , 2008 Snyggaste idiotgrejen jag sett med polis är iaf detta: Kommer åkandes på en väg, blir omkörd av en målad bil med blåsljusen igång. Längre fram ska jag svänga in till ett gatukök. Döm om min förvåning, när även polisbilen gör det. Happ, är väl bråk där var första tanken... Men näedå...dom ställde sig i kön o fixxade käk Bra att veta att polisen är så laglydig o fin... /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 564 Postad 26 Maj , 2008 Förlåt men jag kan inte låta bli... Som det står i bibeln: Den som är helt utan skuld kastar första stenen Verkar vara många helgon i den här församlingen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 26 Maj , 2008 Jag är inte laglydig direkt... O det kan jag stå för... Men om polisen ger mig böter, för saker dom själva gör, utan att vara i uttryckning, då anser jag inte att jag ska straffas för det. Lika lag för alla, även polisen /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 27 Maj , 2008 Är nog sant att även polisen bryter mot gällande regler och bestämmelser ibland..Men ha även i åtanke att vi ska vara tacksamma att det finns människor som vill vara poliser med nutidens alla problem som finns..Jag skulle inte vilja vara det iaf...Sen är poliser oxå människor precis som vi och ingen är ofelbar.. Hoppas att alla får en skön båtsommar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 27 Maj , 2008 Nozer, kan vara ett avbrutet brådskande uppdrag eller så hade de helt enkelt glömt slå av blåljusen efter brådisjobb, rätt vanlig miss faktiskt. Håller med, hoppas vi alla får en bra båtsommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Richard_Scarry 0 Postad 28 Maj , 2008 vilket gnäll det kan vara men det är väl samma klientel som sitter här o gnäller o som kustbevakningen plockar in på sommarkvällarna, dom vi sett på tv, trevliga killar det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skotten1 1 Postad 28 Maj , 2008 Jag hörde att KB bygger en stor bas i stora vika // Asta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 28 Maj , 2008 Var också ute i lördags och gick in mot Stockholm från Slagsta...när man går in mot Essingeöarna innan Bron så är det hastighetsbegränsat till 7 kn för fartyg och 12 kn för båtar men inte i helvete verkar det någonsin vara kontroller där.... Jag följer alltid dessa begränsningar men det är fasiken inte lätt att framföra sin båt när man mer eller mindre alltid blir omkörd av 25-35 fotare med häckvågor på 1-2 meter...dom blåser på i runt 20 kn... stora jävla sommarstugor som fullständigt och alltid skiter i hastighetsbegränsningarna.. Har inte på alla år sett en enda KB eller Sjöpolis där... och det är en mycket trafikerad farled med allt från badbaljor till Skärgårdsbåtar, paddor,vattenskotrar mfl... Nåja färdiggnällt för denna gång Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser