Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Havsbikern

Båthandlarbemötande

Rekommendera Poster

För att anknyta till debatten om hutlösa priser på produkter som säljs i marinhandeln, vill jag framföra en annan följd av den bristande konkurrensen i båtbranschen.

Jag skulle köpa ny båt i våras, och hade omkring 1,5 Mkr på fickan. Jag kollade upp marknaden efter lämpliga båtar, och skickade därefter ut omkring 20 mail till olika båthandlare som utannonserade lämpliga objekt. Jag fick omkring 5 svar. Några svarade att de tyvärr inte hade någon båt för leverans, vilket svar är acceptabelt. En god säljare skall dock föreslå ett annat snarlikt objekt istället. Detta skedde inte, utan jag fick själv fråga. Känslan jag fick, var att jag på något sätt måste kvalificera mig och anstränga mig för att få köpa en båt.

Vid kontakt med båtsäljare i Tyskland kom svar inom 24 timmar, artigt skrivna av en god säljare. Båtpriserna var lägre. Man blev riktigt väl omhändertagen, och fick inte alls känsla av att vara ett hinder i jobbet, som jag fick av de s.k. båtsäljarna i Sverige.

Behöver jag nämna att båthandlarna i Sverige gick miste om 1,5 Mkr, som gick till båthandlare i Tyskland istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du nöjd med din båt är det väl inte så mycket att snacka om. Däremot tror jag att mail från en eventuell köpare inte triggar igång en svensk säljare, men om man ringer eller kliver in i butiken brukar de få $-tecken i ögonen Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi väntar fortfarande med spänning på ditt första konstruktiva inlägg, utan sarkasmer och spydigheter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska typiskt betende för i ne högkonjuktur. I Tyskland har man inte alls haft samma ekonomiska utveckling under de senaste fem åren som i övriga Europa och hus priserna har knappt ökat så säljarna är nog hungriga där. I nästa lågkonjuktur kommer vår Svenska båtsäljare göra ett helt annat jobb för en person med 1,5 mkr på fickan. Idag är det är nog ganska många Svenska säljare i olika brancher som är fat, dumb, and happy.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något kryperi av en säljare vill jag inte ha. En god säljare skall kunna ta reda på vad kunden har för behov och vilka resurser denne har att förverkliga det behovet, varefter säljaren skall kunna presentera olika lösningar för kunden för att tillgodose dennes behov. Självfallet är det trevligare att förhandla med en säljare som gillar sitt jobb. Ett båthandlarbolag med säljare som inte kan sitt jobb gör att jag vänder i dörren.

Många säljare i båtbranschen tycks, enligt mina erfarenheter, ha missförstått sitt jobb totalt. Hade jag såsom säljchef erfarit att mina säljare skött sig så erbarmligt dåligt, hade de blivit ombedda att söka sig någon annat yrke. Min förhoppning är att fler båtspekulanter börjar utnyttja de enorma möjligheter till prisjämförelser och billigare köp som finns inom EU, inte minst så att svenska företag i båtbranschen lär sig sitt jobb.

En kollega i ungefär samma situation provade båthandlare i Finland, med ungefär samma resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du en säljare:

En ung kille från Norrland flyttade till Stockholm och gick till det stora köpcentret för att söka jobb. Chefen för köpcentret undrar:
- Har du någon erfarenhet som säljare?
- Jodå, jag har jobbat som försäljare hemma i skogarna.

Chefen tyckte killen verkade trevlig och framåt så han bestämde sig för att anställa honom.
- Du kan börja i morgon, sa han till killen. Jag kommer ner efter vi har stängt i morgon kväll och ser hur du har haft det på din första dag.

Killen hade en tung dag, men till slut var den till ända. Och efter stängningsdags kom så chefen ner som han lovat.
- Hur många affärer gjorde du idag? frågade chefen.
- En.
Då blev chefen lite fundersam och sade:
- Bara en!? Våra försäljare brukar normalt göra mellan 20 och 30 affärer på en dag. Hur mycket pengar rörde sig affären om?
- 911 138 kr.
Chefen blev verkligen överraskad och sade:
- 911 138 kr !!! Vad sålde du då till honom?
- Först sålde jag en liten metkrok.
- Sedan sålde jag en mellanstor metkrok, fortsatte han.
- Därefter sålde jag en stor metkrok och sen blev det ett metspö.
- När jag frågade vart han skulle fiska någonstans svarade han att han skulle åka ner till kusten.

Killen hämtade andan och fortsatte innan chefen hunnit säga något:
- Då sa jag att han skulle behöva en båt, så vi gick ner till båtavdelningen.
- Jag sålde honom den stora Baylinern med dubbla motorer.
- Se’n visade det sig att hans lilla Honda Civic inte fick dra den stora båten, så jag tog med honom till bilavdelningen och sålde honom den där 4-hjulsdrivna Chevrolett Tahoe'n.

Chefen, som nu var i chocktillstånd lyckades hämta sig något och sa:
- Så du menar alltså att en kille kom in för att köpa en metkrok och du lyckades sälja honom en Båt och en Bil?!?!?!
- Nej, nej, sa killen. Han kom in och skulle köpa tamponger till sin fru, och då sa jag att han lika gärna kunde åka och fiska, eftersom helgen ändå skulle vara förstörd!

I övrigt är jag osäker på hur seriöst jag skulle tolka en mailförfrågan om grejer som kostar sjusiffrigt. Visst föredrar jag själv att maila först för att få lite basfakta när jag ska köpa något, men i detta fallet känns det bara inte riktigt rätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...I övrigt är jag osäker på hur seriöst jag skulle tolka en mailförfrågan om grejer som kostar sjusiffrigt. Visst föredrar jag själv att maila först för att få lite basfakta när jag ska köpa något, men i detta fallet känns det bara inte riktigt rätt...

Jag håller nog med. Min erfarenhet är att i många branscher/yrkesgrupper är man inte så mailifierad som man kan tro. Särskilt om man inte mailar namn.namn@...  istället för info@.... eller sales@...

Att de sedna inte erbjöd något alternativ är märkligt. Och kanske svagt. Men innan man dömer kanske man skall ha hört frågeställningen först. Där kan ju finnas en förklaring i att alternativen lyste med sin frånvaro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog inte bara i båtbranschen det är så här. Tycker jag känner igen det från alla möjliga håll. Det kanske kommer för många oseriösa förfrågningar per mail, så man inte tycker man har tid att svara, men man kunde ju åtminstone kosta på sig ett halvstandardiserat svar som inbjuder till närmare kontakt.

När jag för ett antal år sen skulle köpa ny Volvo (bil) sprang försäljarna och gömde sig när man kom in i lokalen. Sökning av receptionisten via högtalare hade ingen effekt. Obs detta gällde flera handlare. Till slut åkte jag till Södertälje i stället för Sthlm och köpte en bil. Ungefär samma historia har jag hört från flera bekanta. Det är väl samma gäng som säljer bilar och båtar.

Däremot brukar mail till marknadsavdelningar med frågor/synpunkter på produkter få oväntat snabba svar. Konstigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med. Det tycks inte vara så att alla säljare jobbar presationsbaserat.

Bemötandet kan verkligen skilja sig högst avsevärt. Måste ju vara helt tokigt när man som köpare nästan känner att man kommer och stör när man kliver in i båthandlarens eller bilhandlarens lokaler.

En del säljare tror jag gör misstaget att de tror sig kunna läsa köparen till 100%. De flesta som går in i en butik gör det pga av ett intresse, de flesta har inte bara kommit fel. Är det så att pengar saknas borde en bra säljare föreslå finansieringslösning.

Tycker dock att de flesta säljare uppträder på ett schyst sätt. Dock inte alla.

Kommer själv ihåg när jag för några år sedan var intresserad av att köpa en begnad bil. Tittade runt lite på bilen och frågade sedan om det gick bra att provköra. Det var dock inget som säljaren var så pigg på då det citat var så jobbigt att tvätta efteråt. Då var det inte någon Rolls Royce eller Ferrari vi pratade om utan en skapligt begagnad BMW för 50 tkr..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...