Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
nicklas_lulea

Länspump på en Flipper 570?

Rekommendera Poster

Hej,

Nybörjare här... Jag kollade på en Flipper 570 igår som är till salu och började ju med min lilla erfarenhet att kika igenom båten och fastnade lite på frågan kring att det inte fanns någon länspump (?). Säljaren menade på att det inte behövs utan han har pumpat med en enklare handpump... Min fråga är ju huruvida man behöver en elektrisk länspump och hur man installerar den i så fall? För övrigt var det en 1977års modell med en 75hk Mariner ifrån 1995 samt fin i övrigt, med upptagningsvagn 80000kr... Kändes som ett tryggt köp... eller?...

Tacksam för tips.

Mvh,

Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju kapell på båten när den ligger i hamn och innanför själva akterspegeln ryms ju inte mycket vatten (minns inte om det är självläns där eller ej). Handpumpen duger gott tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyss bytt båt från en Flipper 575:a med vilken jag kört i 13 år och aldrig behövt annat än att torka durken med en trasa om det varit regn och storm. Eller har han använt båten som en öppen båt? Då skulle jag se mig om efter ett annat objekt. Båten är byggd och ska användas med kapell.

Annars är flippern en utmärkt båt om du jämför med andra båtar av samma storlek och årsmodell. Många pratar om stampig gång osv. men hoppa man in i en Örnvik, Utter eller Ryds från samma ålder ser och känner man skillnad direkt till Flipperns fördel.

Satte en Mercury 90 hk på den för några år sedan och det visade sig vara ett lyckat montage, gör ca 23-24 knop på 3500 varv om jag inte minns fel. Mariner 75 är samma motor som Mercury 90, men något mindre effekt förstås. Större motor än 90 hk tycker jag inte att båten klarar av, trots allt är skrovet konstruerat under den tid då motoreffekterna var betydligt lägre än idag. Hela idén med Flipperstegen är att klara sig med en 50-60 hästare, men idag kan jag hålla med om att det är väl klent.

Har du möjlighet så titta på en 575:a innan du slår till, den har lite uppgraderingar i inredningen om du jämför med 570:an och känns därmed lite mer ombonad och upplevs något större.

Annars är jag rätt säker på att båten du tittat på behåller sitt väre en tid framåt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...