Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
torque

Erfarenheter HR480SC

Rekommendera Poster

Har kört min HR480 SC (60 HK) i ca 10 timmar. Eftersom det är en ny modell så skulle det vara intressant att höra av andra nya ägare. Har tidigare haft större motorbåtar på upp till 28 fot men har länge längtat efter en styrpulpetbåt. Valde som säkert ni andra gjort bland många modeller runt 5 meter men tog en chans med 480 eftersom den verkade passa mina behov. Är mycket nöjd med allt. Lättmanövrerad, tar sjön bra, praktisk. Motorn är otroligt tyst och ekonomisk jämfört vad jag är van vid. Vilka andra intryck finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit och provkört en HR480 och jag fick ett väldigt gott intryck. Det blåste ganska mycket den dagen och den kändes både stabil och smidig i vattnet. Allt verkade vara väldigt gediget också. Och som du säger, Suzuki motorn var väldigt tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är väldigt nöjd. Ovanligt gott om plats (6 personer) och ett praktisk uppfällbart bord. Det är som jag skrev min första båt av denna storlek och definitivt värd att titta på för er som söker i 5 meters klasses. Jag lyxade till det med en teakdurk vilket ger ett bra intryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fort går en 480sc?



Senast ändrad av ekamannen | 22 juni 2008 | 11:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

29,5 knop vid 5200 varv (60 HK) med 3 vuxna och mycket packning. Har inte provat ensam men farten räcker gott och väl för mig. Det viktigaste är att den känns riktigt stabil och säker i hög fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra fart tycker jag. Står ju inget om fartresurser i faktabladen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min HR 480 i snart en månad. Jag är otroligt nöjd. Den går riktigt bra i vattnet även i hård sjö (för sin storlek). Min gör ca 30-31 knop på maxvarv med två personer (60 hk).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har passerat 30 timmar nu och fått första servicen gjord. Fortfarande inga problem. Man tittar ju av intresse på andra båtar med samma längd och jag är förvånad av hur gott om utrymme det finns i 480n jämfört med andra båtar runt 5 meter. Har varit några sjömil utanför Islandsberg och Lysekil och känt på ganska grov sjö utan problem. Har någon av er köpt kapellet? Rutan skyddar ganska bra men det kan bli lite blött ibland när man drar hem i motsjö eller krabb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju lovande, jag köpte precis en 480 med kapell 50hk Suzuki Glad
Sedan kom vintern och isen så den ligger kvar i garaget i väntan på provtur Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gav 150 000 med stöldmärkningar startspärr extratank kapell & TK trailer 750 80 OBROMSAD, ja hela startpacketet.
1852 Marin & Fritid http://www.1852.se/ Kan verkligen rekomendera denna firma. Mycke trevliga att ha att göra med. Jag valde 50hk efter som den är 50kg lättare än 60Hk och vi kommer bara att vara 3pers som ska åka,

/Tom D



Senast ändrad av Turture | 23 februari 2009 | 07:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också precis fått min Hr 480 och precis som ni andra är jag mycket nöjd med köpet. Det enda negativa än så länge är att det vibrerar när man kör på tomgång med växeln i, borde vara något som man kan åtgärda. Tips? Köpte ett kapell också så jag undrar även om någon har ett tips på hur man monterar det eller bör man låta firman göra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden. Det har gått ett tag sedan det skrevs om HR:en. Är ni lika nöjd fortfarande? Är det stabil eller tippbenägen vid snedbelastning? Tänker främst när man fiskar och blir stående på ena sidan, eller när man kliver i och vid lastning från brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...