alexn14 0 Postad 25 Maj , 2008 tjena har lite funderingar kring vilket märke som gör bäst motorer. Vad tycker ni? själv tycker jag Yamaha och Honda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 25 Maj , 2008 Det beror ju på vilken storlek man vill ha. Tohatsu har vunnit många av testerna upp till 30 hk de senaste åren i vi båtägares tester. Honda har fina 70-90 hk. Evinrudes e-tec 115 är fenomenal. Yamaha har bra motorer i 40-50 hk. E-tec motorerna är lätta i förhållande till effekten från 60 hk och uppåt, att de inte heller är så servicekrävande är ju också ett enormt plus. Temperamentet hos de direktinsprutade 2-taktarna är ju lite mer manligt än de tråkiga 4-taktarna. Men smaken är ju olika och alla har vi ju våra böjelser, så bägge teknikerna kommer nog att finnas kvar sida vid sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Maj , 2008 Tror kanske det hänger mer på att man servar motorn när det är dax och allmänt sköter om motorn men visst vissa fabrikat kanske sticker ut lite extra vad gäller kvalitet. De fabrikat som varit med länge på marknaden kan väl anses rätt säkra kort. Nykomlingar från Kina har ingen historik att luta sig tillbaka på så det är mer osäkra kort, speciallt reservdelar och servicenät. Sen beror det på vilken teknik som föredras, 4-takt eller 2-takt men det är en annan femma. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasenstrom 0 Postad 27 Maj , 2008 honda fyrtaktare är bäst tycker jag , också går de väldigt gött!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 27 Maj , 2008 Utan minsta tvekan Minn Kota. Den som sitter på min båt har fjärrkontroll. Det ni, rattsnurrare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 28 Maj , 2008 Finns nog inget märke som är bäst rent generellt. Däremot tycker jag Mercury är snyggast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 28 Maj , 2008 Ja Mercury Verado motorerna är snyggast men Mercury Optimax är så fula så det gör ont att se dem, åtminstone V6:orna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyreso 0 Postad 29 Maj , 2008 Penta B20? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
04robmag 0 Postad 7 Juni , 2008 Jag skulle säga Tohatsu, helt klart. De är ju klockrena, startar bara man kollar på dragstarten;P Vad anväder räddningstjänsten sig av för motorer, jo Tohatsu, och varför, jo för att de är pålitliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 7 Juni , 2008 Finns det nån tillverkare som har råd och göra dåliga motorer, isåfall lär dom försvinna från marknaden . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Juni , 2008 Är tveksam om jag skall köpa en Penta/Honda igen. Min 7,5 hkr som jag köpte 1976 startade inte förra helgen. Flottörventilen hade hängt sej. Efter att förgasaren demonterades i beståndsdelar och sattes ihop igen så startade motorn direkt. Skall detta verkligen hända efter bara 32 år, trodde att det var bättre kvalitet på dom. Kanske det är dags att byta kamremmen nu. Detta HAVERI är den 1sta driftstörning som jag haft på min Honda/Penta motorn En otroligt driftsäker och bra kompis. Har nylihen köpt en 15 Hkr Honda Hoppas att den kommer att gå lika snällt som den andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 7 Juni , 2008 en gammal mercury rak 6:a e fin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 7 Juni , 2008 När d gäller småsnurror så föredrar iaf jag Japansnurror typ Yamaha etc.. Större utombordare så hade jag förmodligen köpt en mercury optimax.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
garstrom 0 Postad 17 Juni , 2008 yamaha är helt klart bästa märkt..dom e bränslesnåla,och har en otroligt bra livslängd(har en yamaha 55hk fån 1978 allt orginal inte ens bytt impeler, startar direkt=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 18 Juni , 2008 Att inte byta impeller på så många år är ju bara dumdristigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 18 Juni , 2008 Inget fel på dom andra Honda motorerna heller. Speciellt nu då 50 hästaren också är direktinsprutad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 18 Juni , 2008 Själv gillar jag Mercury Mercruiser och Johnson Evinrude. Ska man snacka diesel är det däremot Vp, Scania och Caterpillar som gäller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 18 Juni , 2008 Bäst motor är nog en gammal Johnsson/Evinrude. Ser man bara till att ha minst 2% olja i bensinen samt att impellern är hel håller de nästan hur länge som helst. Jag tvivlar på att dagens fyrtaktare kommer hålla lika länge. Å andra sidan drar de ju betydligt mindre bensin vilket kanske är viktigare idag när soppan kostar 14 kr/litern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser