Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Sardaukar

Tilta upp motorn eller inte?

Rekommendera Poster

De flesta i min hamn har motorn i vattnet, men jag har alltid haft min upptiltad för att undvika beväxning på den. Finns det nackdelar med att tilta upp motorn, eller är folk bara allmänt lata för att tilta upp mmotorn?

Ett fylle gick förbi min båt igår och sa att jag skulle sänka ner motorn eftersom den annars torkar ut när solen skiner på??

Var han bara allmänt korkad, eller finns det något som kan torka ut? Finns det gummipackningar i navet någonstans kanske som kan torka ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Troligen menade den blöte gentlemannen impellern.

Själv väljer jag att tilta upp motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr hörde man folk säga att motorn inte skulle tiltas upp för att impellern inte mådde bra av det. Detta gällde i synnerhet Mercurymotorer, eftersom de är svarta och att riggen därför blir väldigt varm när solen skiner på den. Sant eller falskt? Har ingen aning. Däremot kan du få beväxning på trim/tilt-kolvarna vid uppfällt läge. Beväxningen kan sedan skada packboxen när motorn sänks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha motorn uppe..Nu ska jag förklara varför impeller klarar sig bra ligger ej blöt då o knappast annars heller .Men du får insuget fullt av skit i vattnet till impeller om du har motorn nere.Och vad gör den då jo det första den pumpar in är den skiten vid filtret på växelhuset inte bra.och även det kan bli igensatt.Men sen har du en annan sak som som propeller centrum ..gummit där kan torka ut rejält i solsken och man kan få ett släpp på det..Beroende hur myket sol som står på hela dagar.Släng över en trasa i söder läge ..men tror  även i dessa breddgrader att vi klaras oss endå med så lite sol..Upp med motorn o ha ett fint växel hus...

post-10001651-1394235488,0873_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att impeller under vattnet men den torkar knappast ut ..har bytt min efter 7 år och såg ganska bra ut endå .Har alltid växelhuset uppe o fin o fräsh motor..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När två olika metaller sänks ned bredvid varandra i vatten bildas ett batteri, dvs en galvanisk ström där den ädlare metallen äter upp den oädlare.  Därför använder man en tredje metall, oftast zink, som offeranod så att den ska ta stryk istället.  Zinkanoden sitter på undersidan av antikavitationsplattan.  Hissar du motorn hamnar anoden ovan ytan till ingen nytta medan vatten finns kvar i växelhuset som ju är av aluminium och däri finns propelleraxeln som är av rostfritt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Verkar vara rena raket vetenskapen det här.

Är ingen kärnfysiker själv men den galvaniska korrossionen mellan ädla och oädla metaller uppstår väl när man aktiverar ett batteri?

Senast ändrad av lenjohan | 25 maj 2008 | 20:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många motorer tex min merca har dubbla offeranoder - en under antikavitationsplattan och en under powertilten som alltid ligger i vatten oavsett motorn läge.

Jag har en lite äldre motor -88 och jag tilltar inte upp den av den enkla anledningen att jag undviker att slita på tiltmotorn ;) Sen tror jag att det kvittar, impeller och annat kommer att torka ut med tiden i vilket fall. Gummi åldras i saltvatten likväl som i luft... Som tur är så bor man i Luleå och vi har ej nåt problem med beväxning i någon större utsträckning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kanske jag ska tillägga att jag har min båt i sötvatten, så jag kanske lika gärna kan ha den i vattnet och spara på tiltmotorn då?

Fast å andra sidan, saker är väl till för att användas? Jag menar, används inte tiltmotorn tillräckligt mycket kanske den korkar igen? Glad

Senast ändrad av Sardaukar | 26 maj 2008 | 08:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

förgasarmotor och du har den upptiltad är det risk soppan rinner ut ur luftningen i förgasarhusen sen har flotören svårare att täta när förgasaren ligger i fel läge så en varm dag och soppatryck bildas i tanken så trycks det ut ännu mer soppa.

så vill man vara lat slippa pumpa blåsa varje gång och sen slippa soppalukten om motor och båt så ha kan man ha nedtiltat 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den viktigaste anledningen att ha motorn nere sett ur mina ögon är att det är bra mycket besvärligare att stjäla en propeller som ligger under vattnet, det beror väl på vad man prioriterar kanske....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Min slets sig eller blev losskuren förra året det som räddade både min och de närliggande båtarna var att motorn var nerfälld och fastnade i botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns för och nackdelar med att både låta motorn va ner- upptiltad.

en fördel med att tilta upp motorn är att man slipper få växelhuset fullt med sjögräs och annat skräp.

en nackdel genom att man tiltar upp motorn och solen skiner på växelhuset kan göra att p-boxarna till slut torkar ut och det börjar läcka. håller man även på och tiltar upp och ned motorn så kan även skillnaderna i temperatur i luften och vattnet göra att p-boxarna till propelleraxeln läcker, eftersom värme gör att aluminium expanderar och kyla gör motsatsen. men gummi inte påverkas så mycket av något av dom. det kan även göra att gumminavet i propellern torkar och till slut så börjar propellern att slira på navet.

en annan nackdel med att tilta upp motorn är man har en äldre aluminium båt, så har man i oftast inte batterifrånskiljaren kopplad till motorn. det gör att motorn har konstant ström som och har man då motorn upptiltad så hjälper inte anoderna något och båten fungerar som en stor anod och äts upp av galvaniska strömar. det är därför som dom gamla popnitade buster båtarna oftast är i sånt dåligt skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för redogörelsen Micko!

Jag har nu min nere hela tiden, och eftersom jag har den i en insjö är beväxningen nästintill obefintlig, och valet blir enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beväxtligheten har man väll bara problem med om man inte använder båten...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, är man ute oavsett väder så är det ju inget problem heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

well... man behöver kanske inte vara ute i både ur å skur men om man använder den hyffsat regelbundet så borde det ju inte vara några problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder man den regelbundet, så kan man ju inte vara så kräsen med vädret Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken kust bor du vid? I Bottenviken kan man gott ha riggen under vatten. Det enda man får är en liten brunalgsbeläggning, men om man bor på Västkusten får man all möjlig växtlighet. Då jag bodde vid Östersjön fick de lata grönt hår på snurrorna med tiden. Impellern, som vissa nämner, förblir ju i vatten om man aldrig hissar. Problemet är dock att de växter som trivs på riggen trivs precis lika bra i kylkanalerna. Ett geografiskt problem alltså...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en gammal motor får några veckor sedan som inte använts på många år. Bränsleslangarna var som järn och annat gummi var rejält hårt.

Tänkte att det var nog bäst att beställa en ny impeller oxå. Klöv i helgen och till min förvåning var den en mjuk helt fungerande impell som satt på plats.

Verkar som om impellbytesintervall är rejält överdrivet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...