Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Gäst Donna-Lee

Ni som kör på diesel!

Rekommendera Poster

Detta är för f-n lysande, skicka sidan till bensinbolagen och regeringen. Båda förlorar på att vi bränner hemma Kanske dom sänker priset. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Hehe, ett utdrag ur sidan Flört

En dieselmotor klarar en inblandning av mellan 20 till 50% av oförestrad olja altså rå kallpressad rapsolja med dieselolja . En motor klarar en inblandning av bensin till till upp emot 30%. Detta står i instruktionsboken för Volvo 940 diesel.   
Att oljebolagen inte vill blanda in mer än 2% av RME är bara rädsla.  En inblandning med bara 2 till 5% av oförestrad rå kallpressad rapsolja skulle gå lika bra. Det är bara det att miljarder som  investeras i RME fabriker skulle då plötsligt bli överflödiga.  
Det finns mängder med exempel att det går bra att åka till Lidl först att fylla med matolja och sedan fylla med 50%  vanlig dieselolja.  Även exempel på 70% inblandning med rå rapsolja.

Så nu får man köa på Lidl istället Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka för i helvete inte detta till regeringen ...dom förbjuder det direkt...hur skulle det se ut om folk och bönder själva kan göra sitt bränsle utan skattTyst.

Blir direkt en Hembränningslag..

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Idag fick jag svar.

Hej

I princip så fungerar vår tjänst med alla olika bredband men en
minimihastighet på 256kbps både upp och nedströms. Dock är 3G och
trådlösa bredband(wlan är bättre än 3G) lite känsligare för packetloss
och långa svarstider än trådbundna bredband och detta påverkar telefonin
i stor utsträckning.

Vi har kunder där detta fungerar väldigt bra och kunder som haft
problem. Jag skulle rekommendera att du först testar, genom att välja
ett nummer och endast betala in för en kortare period, och ladda hem
gratisprogramvaran X-lite till din dator för att se om detta fungerar
tillfredsställande hos just dig.

Med vänliga hälsningar
Kristina

Jo jag ska prova på iaf, eftersom jag arbetar mycket från båten och 10 öre minuten 10 öre öppingsavgift. Gör att man bara måste prova. Man kan även ringa från mobilen, men till mobil kostar det 1,29. Och det behöver man ju inte.

/Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undra om det gäller även moderna dieselmotorer av comonrail typ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mythbusters har i ett av sina avsnitt tagit gammal frityrolja från grillen. Filtrerat den i vanligt kaffefilter och sen kört den direkt i en gammal mercadiesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar EJ i moderna commonraildieslar,Tyvärr.Jag har varit inne på samma tanke.Har en c5 hdi 2.2liters dieselmaskin med denna teknik.En gammal sugdiesel fungerar det utmärkt i.Men tyvärr är ju dessa nästan borta idag.Vem vill åka en gammal utrunkad merca 220d från 80 talet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det fungerar, eller åtminståne ett tag....

Om du kör på ren rapsolja har du problem med primärt viskositeten och cetantalet (tändvilligheten). Sekundärt får du problem med bakterietillväxt och igensatta filter / skurna pumpar.

Men visst går det, men glöm inte tankhygienen!

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle kunna vara intressant i en diselbil men inte i båten pg ökad bakterietillväxt och vattentillkomst. Man måste hälla i giftigt bakteriedödarmedel i tanken för att slippa dessa och det är jag definitivt emot då vi börjar få väl mycket resistenta bakterier i Sverige nu.

Undrar hur många sjöräddningsinsatser som gjordes förra året pg motorstopp pg att gammal tanksmörja och vatten rördes om i den otrevligt skumpiga sjön som vi hade i överflöd då.

Man hade ju börjat sälja miljödisel utan att berätta vad det är för skit man har i pumparna redan då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...