loftis 0 Postad 24 Maj , 2008 Hej Va ute nu igår i Göteborgs södra skärdgård, provade att se om det fanns någon trevlig båt på fritidskanalerna, men fick inget svar på kanal L2 som är anropskanalen. Tänkte höra om det är många av er som använder L1 och L2 kanalerna på era VHF:er? Ha det så kul i värmen så kanske vi nån gång hörs på radion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 24 Maj , 2008 Jag har L1 och L2 på min Uniden Oceanus VHF men det står inte ens i bruksanvisningen hur man får fram dom. På de flesta ställen vad jag vet används kanalerna 72 och 77. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 4 Juni , 2008 ja, det är faktiskt så att jag under de senaste åren inte har hört någon trafik på L1 & L2, konstigt men så är det .... själv använder jag mest kanal 77 och det verkar alla andra göra åxå så det kanske är dax att gå tillbaks till L1 & L2 så att man får vara ifred med sina kompisar där ?! Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 5 Juni , 2008 Jag och mina kompisar använder alltid kanal L2 för upprop och samtalar på kanal L1 som det var tänkt från början när det blev tillåtet med VHF telefon i fritidsbåtar. Detta fungerar väldigt bra och man slipper att höra på andra samtal som man får göra om man använder kanal 72 eller 77 som passningskanal och samtalskanal. Det händer ju att det är trafik på kanal L1 och då väljer vi ju kanal 77 eller 72 för våra samtal. Jag ser ingen anledning att vi inte skall utnyttja de speciella kanalerna L1 och L2 för fritidsbåtstrafiken så länge vi är i nordiska vatten. Vi slipper att trängas med övrig icke nordisk fritidsbåtstrafik och yrkestrafiken. Till Gesse Om du inte hade fått fram dina L kanaler så får man dem genom att hålla in två knappar samtidigt som man slår på apparaten, vilka det är kommer jag inte ihåg men kan ta reda på. Detta behöver bara göras en gång. Kanalerna finns sedan före kanal 1. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 5 Juni , 2008 Hej. Fick höra det igår att man ska hålla in två knappar, men den personen kom inte heller på vilka knappar det rör sig om. Så mer info. om detta tages tacksamt emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 8 Juni , 2008 Hej Gesse Jag hittar inte min instruktionsbok. Någon av de undre knapparna Meny eller HI/Lo skall hållas inne tillsammans med någon av knapparna på sidan Step/Scan eller Mem när du vrider på strömbrytaren. Du får testa, det blir inte så många kombinationer. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 8 Juni , 2008 Tack för det. Ska prova detta sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 9 Juni , 2008 Hur går det Gesse, får du igång grejerna ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 9 Juni , 2008 Fan, vi är nästan som bröder, Båda har suzuki 4-takt över 100 hk från 07, båda med motor interface och lowrance plotter och nu också uniden vhf. Vad har du mer för roligt på båten? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 9 Juni , 2008 Jag har samma VHF som du, det står finsstilt på allra första sidan i den svenska manualen. Ska kolla strax själv. Jag passar på L1 L2 16 12 68 72 74 Fok tycker jag är dryg som bara vill lyssna på VHF snacket men det är halva nöjet när jag ångar fram på havet. Roligt att följa med på vad som händer. Efter viss övertalning har nu flera bekanta köpt VHF och vi pladdrar på L1 som nästan alltid är tom. Blir det trafik där så får vi väl sluta babbla en stund och hoppa till 77. Eftersom jag båtar i Sthlm så blir det ibland babbel med slussar och brovakter. Förra året assisterade jag en utsatt segelbåt som höll på att blåsa in i ett berg. En far och son....Då blev jag tvungen att ropa på Vikingline Cinderalla för vi låg på kollitionskurs. Mycket mogen och sansad person på bryggan som såg oss och kunde gira en aning för att inte komma för nära medans bogserlinor och grejer fixades. Som sagt VHF:en är jätteskoj och visst kan man använda mobil med det är inte lika ballt. Jag brukar säga att det är fett ute med mobiltelefon på sjön. Det var coolt när det inte fanns tekning överallt. Nu är det tebax till VHF :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 9 Juni , 2008 Hej Scan och Hi/Lo skall det vara. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 9 Juni , 2008 Ja jävlar vad bra det går idag. Först fick jag igång L1 och L2. Sedan fick jag idag igång laddning till bärbara datorn samt monterade ett Lagununderede med bord. Hade det blivit hälften så bra hade det blivit perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 9 Juni , 2008 He he. Wallas 1300, extraljus och kalla öl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 9 Juni , 2008 Wallas knäcker du mig på, jag får värma mig med värmefläkt eller origo-köket. Men extraljus och kall öl har jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 Juni , 2008 Måste prova detta på min Precident (tydligen samma radio som Uniden). Håller tummarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser