Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Groenling

Förtöjar båten på bästa sättet

Rekommendera Poster

Hej jag har båten vid min flyttbrygga. Är det bästa sättet att förtöja båten jämtsides med bryggan (så har jag det idag)? Måste man har såna gummifendrar på linorna?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvånad Hur gammal är du och hur länge har du haft båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt konstruktiva svar, det hjälpte mig verkligen.

/grönling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl lite enklare att lägga till jämnsides, men det tar ju upp lite mer plats. Jag antar att du menar såna ryckutjämnare när du skrev gummifendrar. Det är ju bra att ha såna  ryckutjämnare om det blåser eller kommer svallvågor från andra båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tompa, lär dig nåt av Nemikoj, så skall det låta när någon ställer en fråga.

Ryckutjämnare menade jag, helt rätt, behöver man de även när man förtöjer jämsides med bryggan. Ok då köper jag sådana. Men som alternativ kan jag ju bygga Y-bommar. Finns det fördelar med de förutom att det tar mindre plats? Att stiga ombord är ju enklare när båten ligger bredvid bryggan.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte om att låta båten ligga och nöta mot en brygga med fendrar hela tiden . Helt klart att det blir skavmärken efter ett tag . Hur rädd är du om båten .....är den ny och fin så ska du nog tänka på detta en extra gång .

post-11345-1394235487,2645_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte illa menat..för att förklara på ett sätt som blir begripligt så ville jag ha reda på ålder och erfarenhet.

Konstigatre än så var det inte, ber om ursäkt om frågan missuppfattades.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet jag ser att båten ligger längs med bryggan, är juh att det är svårt att hålla båten borta från bryggan.

Även om du sätter fendrar emellan, så kommer juh vattnet att trycka båten mot bryggan hela tiden. Även om du har fendrar, så blir det som ngn redan skrev märken till slut.

O i ärlighetens namn, JAG skulle inte lita på, att det under en rejält blåsig dag inte slår o smäller så mycket att båten tar stryk.

Ska du ha den ligga så, förök få i en boj utanför båten, dvs andra långsidan, så du kan dra ut båten litegrann så den inte ligger surrad direkt i spänn mot bryggan.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fall inte för frestelsen att ha korta tampar rakt ner till bryggan! Du behöver lite mer rörelsefrihet för svall och vattenståndet, så förtöj förändan en bit fram och en spring från fören. Motsvarande i aktern, dvs fyra tampar totalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korta tampar funkar säkert, det är ju en flytbrygga så några nivåskillnader blir det lu inte.

Jänkarna brukar lösa problemet med att hålla båten ut från bryggan när man inte har någon boj eller påle med hjälp av  Mooring Whip.

post-22127-1394235487,2903_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oops, missade flytbryggan. Då är det bara svallen kvar, om det är ett utsatt läge vill säga. Båten och bryggan gungar inte alltid i takt.

Stiliga grunkor! Det ser ut som de fått rejält napp på metspöna! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om möjligt ligger du med långa spring,, säkrar båten i längsled.. och låter den röra sig i höjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste ingenting, Men ta loss fendrarna när du använder båten till sjöss. = )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att Y-bommar är bästa alternativet. Båten ligger då helt fritt och skaver inte mot någnonting (om man förtöjjer rätt) Speciellt med en flytbrygga som tar upp skillnadrna i vattennivå till skillnad för y-bommar från en fast brygga.

Glöm inte ryckutjämnare, och köp av gummimodellen då de gamla med fjädrar brukar gnissla hemskt.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla du sjöboden:-) ? Det vara bara att alla ville åka helea tiden, så jag lagd till bryggan var 5:te minut, därför tog jag inte fendrar in. Åker jag ute i skärgården gör jag det. Jag vet inte varför gör såantagligen ser det snyggare ut. Men jg har anpsad mig :-)'Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok har kommit fram. Då får du gärna förklara på en begriplig sätt, jag är inget barn längre (mina leksaker har blivit  betydligt dyrare :-) ), men har inga stora erfarenheter med båtar.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(mina leksaker har blivit  betydligt dyrare 1.gif )
Hehe. De flestas leksaker blir dyrare med åren, vissa vill bara inte inse det...

Nej nej säger man till barnen, ett nytt TV-spel (2500 kr) blir alledeles för dyrt, pappa måste ha en autopilot (17000 Kr) till båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...