bjorn_moller 0 Postad 23 Maj , 2008 Hej! Har nyligen bytt motor i min båt, Tidigare hade jag en Volvo Penta 5.0FL, Nu sitter det en VP 5,8FL i den istället, jag hade tänkt fortsätta använda orgianlmotorinstrumenten. Men har nu en fråga; Oljetrycksmätaren går i toppen när jag startar motorn, inte när bara tändningen är igång, för då ställer den sig på noll, utan först efter att motorn är igång. Är det verkligen normalt, tror ni att det kan vara så att mätaren inte är avsedd för en större motor och därför visar för högt tryck? Kan det vara skadligt för motorn? Känns ju som att det är bättre med för högt tryck än för lågt... Tack och hej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 23 Maj , 2008 Troligen är det ett annat ohm-tal på givaren på den nya motorn, där av det högre värdet. Har du den gamla motorn kvar? Kolla i så fall om det är samma dimmension på gängor på givarna. Om så är fallet byt och kolla instrumentet. Senast ändrad av excel319 | 23 maj 2008 | 19:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 23 Maj , 2008 Har du kopplat allt rätt? Om du har det så tror jag att mätaren är anpassad för 5,0. Ring en VP-handlare han bör kunna ge ett svarf på ditt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser