Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
t16u

Teleflex fråga

Rekommendera Poster

Hej, ska nu måla om min t16 invändigt och utvändigt och har fått loss alla delar förutom ratten.

Tänkte att jag kunde spara en del tid genom att fråga här hur man lätt tar bort ratten och konen under så jag kommer åt med slipmaskinen. Jag har redan skruvat av muttern som sitter i mitten på ratten men den lossnar inte så lätt i alla fall. Måste jag skruva bort dom 4 bultarna som går igenom från baksidan ?

mvh/ Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Banka lätt på rattens ovan och undersida, den sitter i ett spår(som håller ratten fixerad) samt att axeln som går ut till ratten är konisk. (iaf på min båt)

Det borde funka, men som sagt ta det lugnt med Gummiklubban.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ska testa det, tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ratten kan sitta så in i h......!

Jag lyckades bäst genom att lossa muttern så mycket att den sitter i nivå med axeln,

slå på Rattaxel/mutter samtidigt som jag eller helst en medhjälpare pressar ratten mot mig.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Lycka till

//df90

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, den sitter verkligen som berget. Har inte lyckats rubba den en millimeter ens, och axeln och muttern blir bara sönderslagna om man slår där verkar det som. Finns det inte nåt annat sätt att få av den på? Iaf så man kan hålla på med den i verkstad. Funderar faktiskt på att byta hela teleflexsystemet om det kan gå för under 1500.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem. Fick en ny ratt i present, och trodde det bara var att skruva bort muttern i mitten och byta. Men tji fick jag. Höll på i en timme utan att rubba den en milimeter. Ska prova med svänghjulsavdragare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns inget annat sätt att ta bort ratten. Be någon att ta tag i ratten med båda händerna och dra medan du slår ett hårt bestämt slag på navet. Kommer nog tyvärr inte att funka om du bara knackar. Se till så att personen som håller i ratten inte flyger överbord bara.

Konen bakom sitter bara påtryckt på monteringsplattan så den är lätt att få bort då ratten är avlägsnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu testat med en avdragare men när jag fått tillräckligt med kraft så lossnar någon klo och lämnar fina märken i metallen på ratten (ajg har slagit sönder en del av ratten för att få fram metalldelarna). Funderar på att såga sönder ratten från båda sidor ända in till axeln så man får loss den nån gång. Ska nämligen byta ratt, min har suttit där i 48 år nu utan att ha tagits loss :D.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm... ja det kan sitta ordentligt, jag fick ta avdragare (3-armars) och dra åt så hårt jag vågade, sen slog jag med hammaren allt vad jag pallade...  :) . lossnade iallafall då.

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm den kan sitta bra hårt, dränk centrumkonen i rostlösare el 5-56 el liknande och vänta en timme el 2 före. Det hjälpte för mig iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaah, nu är det löst. Lånade en riktigt bra avdragare av en kompis och så dränkte  jag den med rostlösningsmedel och den lossnade. Knepet med avdragaren är att den gärna ska vara krokformad på armarna (den jag lånade hade en till spännare som spände armarna så dom inte kunde lossna). Så det var ingen bra ide att hamra på axeln då det bara förstör gängorna men avdragare är bra om man har rätt sort. mvh /johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Hade samma problem idag som ovan och hittade denna tråd, vilken hjälpte mig mycket!

Vad funkade för mig; jo, att (A) dränka(!) i 5-56, jucka, dra mecka, vänta någon timme. Upprepa från (A) några gånger och plötsligt så satt jag där med ratten i handen. Visst, jag hade knackat på axeln och slagit på sidan på ratten, också. Men jag tror att det var att låta 5-56 (6-66, WD-40) göra sitt jobb som "gjorde jobbet".

Nu ska jag leta ny ratt!.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...