Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
jokar

startmotorns elförsörjning

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett litet problem med min startmotor. Har en nyrenoverad motor, Yamaha 80 hk från -87, med två helt nya och även nyladdade batterier. Ändå så går startmotorn knappt runt, precis som om den inte fick ström för att orka eller att något tog emot. Växeln ligger i friläge. Har mätt spänningen, obelastad batteri och hela motorn: 12,8 V

Belastat batteri = 10-11 V

Belastat (mätt vid startmotor) = 4-5 V

Låter det som en normal spänning till startmotorn?

Jag kör utan kylvatten och bensin, eftersom de inte känbns relevant (om de nu skulle förändra situationen, typ  smörjning till kolver mm.)

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-5 V är för lite, ska vara uppåt 12.

Ta vanliga startkablar som man använder på bilen o koppla från båt-batteriet direkt till startmotorn, om allt funkar då så vet du att batteri och startmotor är ok och kan sen felsöka vart det försvinner på vägen.

(Jag hade själv fruktansvärda problem med detta på min motorn. En dag segade bara startmotorn. Köpte då i min okunskap ny startmotor. Segade den också. Köpte då i min okunskap nytt batteri. Segade efter ett tag igen. Köpte då i min okunskap ny solenoid(startrelä). Segade igen. Köpte då ny likriktare(som visade sig vara grundfelet-mitt batteri laddades inte av motorn på grund av trasig likriktare). Dyr läxa blev det:)))

Senast ändrad av Yadis | 23 maj 2008 | 11:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej, startmotorn fungerar som den ska.

Vad kan det vara för något på vägen?

PS. Hur länge kan man hålla på o dra runt hela systemet utan olja, bensin eller vatten? (med tanke på cylindern och impellern bla.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har spänningsfall på vägen och jag gissar att det är vid någon koppling. Det brukar vara så enkla saker som en polsko på batteriet som inte är spänd ordentligt eller en skarv på kabeln. Kolla alla skarvar typ sådana där kabeln är ansluten dvs kavelsko som är bultad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följ bara kablarna baklänges från startmotorn och mät vid varje koppling, till slut hittar du vart det försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen! Visst var det spänningsfall! (bara att dubbelvika kablarna o köra!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...