Fredrik_Lindgren 0 Postad 23 Maj , 2008 Tjena! Finns det någon som har en bild eller två på er installation av lite större motorer på mindre sportbåtar, typ smuggler, gilbert osv? Är intresserad av motorns placering i höjdled, drevets antiventilationsplatta mot skrovets lägsta punkt och allt det där. Skulle vara intressant att se! Anledningen är att jag troligen måste göra ett rejält ingrepp på min båt då förra ägaren placerat motorn för högt, uppskatttningsvis 100 mm(!!). Vill bara ha lite mer bekräftelse innan jag sätter igång och sågar Tack för svar! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 23 Maj , 2008 Lägg en planka efter botten längst ner i V:et så du får en rät förlängning av bottenlinjen. Motorn skall placeras i höjd så att antiventilationsplattan minst ligger klart över denna linje. Härifrån går det att höja (hissa) motorn en hel del för att tjäna fart och då kan man laborera med propellrar också. Du kan hissa motorn såpass högt så bottenlinjen hamnar ungefär mitt i vattenintaget på sidan av riggen. Att tänka på när du laborerar med propellrar, Ligger aktern djupt i högfart skall du välja En Cleaver propeller som lyfter aktern på båten. Vill du däremot lyfta fören skall du välja en rund örad propeller med mycket Rake en sk. chopper. Att tänka på är att Vanliga rostfria propellrar fungerar bra väldigt långt upp i fartregistret och är att rekommendera till vanliga normalt körbara båtar med ett motorhiss på 25-35mm. Din beskrivning tyder på en montering med 4 tum (100mm) hiss vilket fungerar utmärkt med separat vattenintag, med en 225:a på en smuggler 17-19 fot borde en chopper propeller funka bra och då åker du 50-60 knop någonting. Senast ändrad av RDauksz | 23 maj 2008 | 10:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_Lindgren 0 Postad 23 Maj , 2008 Tack för svar. Ett av probelmen jag ser är just vattenintaget; hur utformas bäst ett externt vattenintag? Jag vet att många tävlingsbåtar kör med det men jag vet inte riktigt hur de ser ut. Jag får känslan av att den luft som sugs in genom ordinarie intag kommer att störa tillförseln av vatten från det externa intaget...? Någon som vet? Båten jag har vobblar en del vid högre farter men när jag undersökt skrovet ser jag inga konstigheter, rak och fin...och lika på båda sidor . Kör med hydraulstyrning så motorn lär vara ganska stabil under gång. Kan det ha med den höga hissningen att göra? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Maj , 2008 Kolla på boatlife punkt se och Projekt. Sök på YAMARIN 600 big ride dc /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_Lindgren 0 Postad 23 Maj , 2008 Ok, tackar för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser