forgus31 139 Postad 23 Maj , 2008 Tillsammans med en kompis har vi ett nytt tidsfördriv. Vi försöker få en 2-cyl 3hk Evinrude från 60-talet att gå mer än 3 minuter. Ingen av oss är bra på bl.a utombordare. Men vi har en hel del verktyg och ett än så länge ett gott humör. Vi har konstaterat att vatten kan tryckas upp från vattenpumpen och att det kommer ut nånstans. Impellern är bytt och pumpen har testats separat i balja med borrmaskin på axeln. Sprutar friskt en 6 liter i minuten vid ung. 3000 varv/min. Vi testade därefter att starta men det verkar som om kylvatten kommer sämre när varvtalet ökar. I tomgång ser skvallersprutet kraftigare ut än vid höga varv. Varför kommer inte vattnet igenom kylkanalerna som blåsts igenom med svagt lufttryck. (Vi tog bort topplocket och blåste i alla kylkanaler till toppen. Motorn blir jättehet och får stoppas efter några minuter. Tips och vanliga fel önskas för två glada amatörer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaus 0 Postad 23 Maj , 2008 Ni har väl inte gjort bort er och glömt att fylla på med tvåtaktsolja i bensinen, med tanke på värmeutvecklingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 23 Maj , 2008 Jag har ingen aning om hur det ser ut på er motor (eller var impellern sitter), men om den sitter i underhuset så sitter det ett stigarrör uppåt som vattnet ska gå i. Kolla så att det inte har halkat på sniskan. Testa även att blåsa med tryckluft neråt (=bakåt) mot impellern för att om möjligt få ut stopp i inkommande kylkanalen (t ex rester av en gammal impeller). Om ni kopplar in en slang med färskvatten direkt till motorn från impellerhuset så ska kylvattnet rinna lätt igenom motorn och komma ut i propellern. Ibland kan ju något fasta i kanalen som ska leda ut vattnet... Ta det försiktigt med trycket för att inte få in vatten på fel ställen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Maj , 2008 Jo nu har vi lekt klart tror jag. Vi fann några felaktigheter i kylkanalerna uppe i motorn. Dels ett ställe där det var hål vid en skruv i vevhusets underdel där det läckte ut vatten. Tätade med Araldit. Dels en kylkanal som förstenats och borrades upp. Det verkar som de tunna kylkanalerna behöver vara i gott trim för att vattnet ska strömma på rätt sätt genom motorn. Jag tippar på att vattnet pga den igensatta kanalen förångades så ångtrycket förhindrade god strömning i andra kanaler (ångtrycket strörre än impellerpumpens). Det misstänker jag av den anledningen att motorn som helt kall kastar ut bra med vatten i skvallerhålen medan den när den gått en minut sprutar ut mindre mängd eller inget alls. Då motorn inte har någon termostat skulle det inte bli skillnad på skvallerstänket. Jag har en nyare 4-hästare som beter sig på samma sätt. Kastar ut vatten tills den gått nån minut och överhettas och blåser ånga ur skvallerhålet. Kan tänka mig att vi inte är ensamma med detta problem. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Maj , 2008 Ja då var det konstaterat! Motorn kyler bra och går jättefint. Startar på första rycket och går jämnt. Tog en tur med en gummijolle ikväll i Björlanda. Härlig solig kväll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 27 Maj , 2008 Gratulerar till framgången! Då är ni odödliga som mekaniker en stund framöver . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Maj , 2008 Ja, tills vi ser att det endast var en sporadisk förbättring. Men kul så länge man tror man är Allan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser