Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
stogure

Ekolod Någon som provat akterspegelgivare + inombordare

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på att skaffa en Garmin GPS med ekolod. Överallt står det dock att man ej ska ha akterspegelgivare om man har inomborsmotor som jag har. (Bayliner 195 br)

Någon som provat? Jag vill ha vattentemperatur och jag vill inte borra genom botten. Då är enda alternativet aktergivare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste du borra hål i skrovet? Låter som en dålig idé även om många gör det. Jag har monterat min givare under kölen och för att slippa borra hål i skrovet under vattenlinjen drog jag ut den i motorbrunnen, längs akterspegeln och monterade den mitt under kölen längst bak på skrovet.

Nu har jag förvisso utombordare men det finns säkert nåt sätt som alla kan göra detta och få det snyggt monterat. Är ju inte hela världen om man måste borra sig genom ingjuten vadbrygga el liknande. Gör man bara en snygg genomföring så.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vaddå? Var står det att man inte kan ha inombordare om man vill anv akterspegelgivaen?

Har nu ett Lowrance-lod, och därföre ett Humminbird Matrix. Alltid anv akterspegelgivaren i kombination med antingen utombordare, eller inombordare. Låter underligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det låter klurigt, så här skriver Tecopt:

Akterspegelsgivare. Passar båtar med akterspegel och utombordsmotor. Monteras på akterspegel under vattenlinje och i linje med skrovets undersida, ungefär såsom man normalt monterar trimplan. Givaren har oftast djup och temp funktion.

Har du inombordsmotor kan kavitation och avgas bubblor från drev vid lägre fart störa signalen på en akterspegelsgivare. De flesta väljer då andra alternativ:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick med ett ekolod med akterspegelsgivare med min nuvarande stora segelbåt. Monterade givaren mot botten i min bohusjulle, med en stor klick silicon. Provade först med givaren i en plastpåse med vatten så att det fungerade och det har fungerat utmärkt. Vattentemperaturen bryr jag för min del mig inte om. Det är ändå alltid för kallt för min smak. tacke vet jag rehabbasängen på Tumlaren. Där är vattnet skapligt varmt - åtmintone när man hoppar i. tommy badkruka PS Att välja är att försaka Å andra sidan - vad spelar det för roll om man borrar hål i botten på en plastbåt? Det finns ju fabriker som tillverkar både sliptrissor, Epoxy och glasfiberväv. DS

post-945-1394235489,1214_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick med ett ekolod med akterspegelsgivare med min nuvarande stora segelbåt. Monterade givaren mot botten i min bohusjulle, med en stor klick silicon.

Provade först med givaren i en plastpåse med vatten så att det fungerade och det har fungerat utmärkt.

Vattentemperaturen bryr jag för min del mig inte om.Skrikandes Det är ändå alltid för kallt för min smak. Tacke vet jag rehabbasängen på Tumlaren. Där är vattnet skapligt varmt - åtmintone när man hoppar i.

tommy

badkruka

PS Att välja är att försaka

Å andra sidan - vad spelar det för roll om man borrar hål i botten på en plastbåt? Det finns ju fabriker som tillverkar både sliptrissor, Epoxy och glasfiberväv.

DS

Senast ändrad av toaen | 26 maj 2008 | 22:35

post-945-1394235489,1774_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en Bayliner 175BR med inombordare. Köpte en Garmin 525s med akterspegelsgivare som jag monterade på akterspegeln enligt anvisningarna i paketet. Detta fungerar utmärkt tycker jag. Givaren fungerar såväl i låg som hög fart.

Sparade dock ett par tusen genom att handla på gpsdiscount.com

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, har köpt en nu blev en Garmin som skall på under vintern. Tack för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser inga som helst problem med att motera en akterspegelsgivara på en båt med inombordsmotor. Så länge givaren inte blir störd av drev och/eller propeller kan det ju knappast spela nån roll.

Hör med tillverkare/importör ifall du är osäker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du monterar den på akterspegeln och ändå upplever störningar så kolla över hur du dragit ledningarna till den. Min är känslig för störning av övriga plus o minus osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...