Esse2 0 Postad 22 Maj , 2008 Tänkte byta till led-lampor i lanternorna och upptäckte då att topplanternan inte lyste. Akter, SB och BB funkade. Tog bort lampan i topplanternan och mätte spänningen. Den var ca 5 V med motorn igång. Någon som har tips var man ska börja leta det spänningsfallet? Har putsat upp kontakterna i lanternan utan resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 22 Maj , 2008 Topplanternan... hur högt sitter den? Strömmen kanske inte orkar upp! flåt, kunde inte låta bli... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 22 Maj , 2008 Du har ju som du själv konstaterat spänningsfall någonstans på vägen. Det är bara att följa kablaget från lanternan mot säkringspanelen och mäta var spänningsfallet uppstår. Troligtvis är det någon dålig skarv på vägen eller någon oxiderad kabelsko. Lycka till //df90 Senast ändrad av df90 | 22 maj 2008 | 20:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esse2 0 Postad 22 Maj , 2008 Tack för svar. Spänningen vid säkringspanelen är ok, så det är väl bara att leta om det finns någon dålig skarv eller kabelsko. Det fungerade i höstas så nåt har hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 22 Maj , 2008 Tja! Om det inte är för mycket jobb hade jag dragit helt nytt från där jag har full styrka på elen. Har kablarna börjat erja kommer du aldrig få någon bra ordning på det... // S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esse2 0 Postad 22 Maj , 2008 Tack, inte helt lätt men får vä överväga det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micka 0 Postad 22 Maj , 2008 Hej Vore jag som du skulle jag byta hela ledningen anslutningar , för min erfrenhet från jobbet är att skarvade ledningar ställer alltid till nya bekymmer . Harman spänings fall någonstan i ett sytem kollar jag alltid först alla skarvar för de har en tendens att oxidera, kan förebyggas med kopparfett. Skulle du behäva göra en skarvning har 3M har en fettfyld skarvhylsa i sitt sortiment som kläms fast som funkar bra i utsattalägen. Tele gubbarna använder den när de repar kopparledningar i telenätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 23 Maj , 2008 Är spänningen OK FÖRE eller EFTER säkringen? Säkringar i sig brukar vara en källa för dålig kontakt! Speciellt om det siter vanliga bilsäkringar som inte är anpassade till marint bruk! Se efter ärg/ost på säkringen och dess kontakter och även på själva kabelanslutningarna till säkringshållaren! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esse2 0 Postad 25 Maj , 2008 Tack för svar, ska kolla säkring och eventuella skarvar om jag kan hitta dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser