Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
moto4all

Hjälp vid båtköp av nybörjare (DC)

Rekommendera Poster

Ska ringa på dessa båtar och tänkt att kolla på dom på lör.

http://www.blocket.se/vi/16115762.htm?ca=11_s Bayliner 2250 Cobra

http://www.blocket.se/vi/16068583.htm?ca=11_s Baretta 230

http://www.blocket.se/vi/16184060.htm?ca=11_s Sea Ray Seville

http://www.blocket.se/vi/16391097.htm?ca=5_s baretta 230

http://www.blocket.se/vi/16503398.htm?ca=4_s Speedster 24

Vad ska jag fråga och kolla efter, sammt är det registreringsbevis på dessa båtar som med bilar? Och hur kollar man att båt sammt motor är ärliga och försäkrade,

sammt om den är belånad.

 

OBS. Ber gärna om snabba svar då samtalen är tänkt att ringas idag, senast imorgon//Mvh Jonas



Senast ändrad av moto4all | 22 maj 2008 | 19:44



Senast ändrad av moto4all | 22 maj 2008 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du någon som helst erfarenhet av båtar tidigare?

Kanske bättre att börja med ett förarbevis och en höghastighetskurs eller möjligen titta på en mindre snipa till att börja med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har lite erfarenhet ja men har vänner som har båtar, kommer inte gå en hastighetskurs för nåt som går i max 100kmh i timmen då jag anser mig ha bra vänner för hjälp samt har redan körkort på allt och kör redan det största man får framföra på svensk väg så en lite båt ska nog gå anCool

 

har iaf svarat på dom flesta av mina egna frågor nu via samtal, bla det om ägarbyte.

tänkte mer se om det finns några vänliga själar med synpunkter på båtarna sammt punkter man ska kolla för säkert ägarbyte.

------------------------------------------------------------------------

försäkring

skrov&motornummer

avbetalning på båten

Kolla id på ägare

skriva köpekontrakt

-------------------------------------------------------------------------

Kolla på båt:

Skrov efter lukt,sprickor,färg

motor tänkte jag göra komptest kolla skicket, men vet sen inte mycket mer

Kolla att all elektronik fungerar sammt att all det mekaniska fungerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackar vi amerikanska muskelbåtar tror jag det kan finnas anledning att gå upp några årsmodeller. Då blir det visserligen något dyrare, men inte mycket. Den låga dollarn har väl bidraget en del till att utbudet trots allt är rätt stort.

Anledningen till att jag skulle föredra nyare båtar är främst att OMC motorer, samt cobradrev inte har världens bästa ryckte. Även båtarna från slutet av 1980-talet har ryckte kring sig att vara lite risigt sammansatta. Ungefär från mitten av 90-talet höjdes kvaliteten en hel del. Bland annat på Bayliner och Sea Ray. Mercrusiermotorer och Alfa drev har betydligt bättre ryckte. Ytterligare bonus är ju att designen är mera up-to-date samt att båtarna troligen känns betydligt mindre begagnade.

Rasar de gamla OMC-grejerna kostar det ju också en del att fixa. Då har du fortfarande bara en gammal båt....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det just med Omc då? har inte riktigt greppat det, men tycker att åtminstone baretta 230:n i norrtälje sammt speedster:n verkar vara i riktig fina skick. Men jag är rätt nollad ang värde och hittar inget att riktigt jämföra med och undrar om alla dessa kan vara värda att titta på osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så en lite båt ska nog gå an Cool

Har Du mött en segelbåt utan motordrift på E4:an nån gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad ska det betyda? NEJ

Tror inte du riktigt vet hur det är att backa in ett släp på 10m när det finns 5cm åt båda sidor eller möta en lastbil där man själv kör fullt ekipage på en oplogad väg inne i skogarna.

Att hantera en båt är inget jag ser som ett problem men kommer självklart ta mitt ansvar och lära mig det som är nödvändigt och hantera båten efter min förmåga som självklart utvecklas i steg med att man lär känna båten.

Så vill du fortsätta såga kan du pm:a mig istället för att förstöra tråden då det är så jag uppfattar det nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla hur motor och drev ser ut, ska vara rent och snyggt runt och under motorn samt inge massa rost. då vet du att den är välskött, sen har de inge betydelse vad de är för märke på grejorna, dom flesta motorerna är ju uppbyggda på samma block!!! kolla även om du ser gamla lagningar i skrovet om den ev har gått på grund nån gång.  själv tycker jag av dom där 5 båtarna att searayen är bästa båten. lycka till med båthandlandet / mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska inte förstöra din tråd. Du är säkert jätteduktig på att köra lastbil men är Du medveten om att för att framföra bla. den typen av båt Du tittar på kommer det att krävas körkort om om några år om förslaget klubbas igenom nu till sommaren, men Du är kanske över 55 och slipper ta det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte köpa en båt med ett OMC drev. OMC finns inte på marknaden sedan länge och det finns en anledning, massa fel och problem. Dålig konstruktion. Ingen ville köpa dom längre. Enkel regel, köp en båt med Mercruiser eller Volvo.

De flesta av båtarna du tittar på är höghastighets båtar och köps om fart upplevelse är högsta prioritet. 50 knop (80 km/t) är mycket hög fart på sjön. Du kan inte jämföra 80 km/t på land i en bil, på samma sätt att 300 km/t är långsamt för ett flygplan men snabbt för en bil.

Visst kan man köpa en 20 år gammal porsche som första bil men man bör har klart för sig vilka för/nackdelar bilen har och ha respekt när man trycker pedal to the metal i början.

Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir så dj...a trött på alla dessa besservisser som finns här, så fort någon ber om råd och hjälp kommer det alltid någon tror sig var världbäst på detta med båt.

Även om man inte haft muskelelbåt förut så är det väl upp till var och en att få prova detta utan en massa påhopp, jag tror att man ganska snart märker om man klarar detta eller inte och är man som denna undrare van förare med stora och tunga ekipage så har man säkerligen ett visst ansvar som person.

Bara för att man köper en Ferrari så är man ingen racerförare.

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jörgen för att du nämde det uppenbara!

Men har nu fått 2 inlägg om att man inte ska ha Omc , trots att en större del av båtarna har det men ingen vettig förklaring till mer exakt varför.

Min Priotering är att kunna cruisa runt öarna/stan och kunna glida upp på en strand och grilla och fälla på kapell på vägen hem ifall det börjar regna. Sammt självklart kunna bjuda på lite fart ifall man vill. och ifall det blir lite öl så ska iaf 2 personer kunna ligga bekvämt i ruffen.

Men i dom flesta fall kommer den gå i lugn takt , vill jag åka fort tar jag hojenFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snabb blick på båtmärkena ger Sea Ray det bästa köpet hos mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag har en SeaRay med Mercruiser och Bravo drev och tycker att det är en suverän kombination.

Blev själv avrådd från Alphadrev på en så pass tung båt med vridstark motor (V8 7.4L)

Köp en SeaRay och du blir jättenöjd.

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det med Sea Ray:n som ger den 1: placering hos er?

I mitt fall verkar den vara väl omhändertagen då den ser fint ut på bilden iaf trots att den alldrig målats om, och har dessutom powertilt sammt att allt fungerar och det medföljer en del saker.

Men antar att ni vet nåt mer som Sea Ray:n som jag inte vet, då jag tycker barettan i norrtälje är snyggast

post-10002985-1394235486,6894_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog inte bli upprörd om man frågar om råd bara för man inte gillar svaret. Vidhåller att en (gammal) Ferrari inte är någon bra första bil men visst kan man pröva.

Jag vet inte exakt varför OMC är dåliga bara att dom går sönder mer. Dom kommer from USA. Jag bodde där i 10 år och hade en muskelbåt och alla pratade illa om OMC. Ingen ville köpa en begangad. En kompis köpte en billigt (Searay med OMC) men den gick sönder inom några månader. Liften pajade och han var tvungen att lyfta upp drevet med en lina för att kunna dra hem båten.

Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska villigt erkänna att jag saknar djupare kunskap. Har dock fått bilden både från denna sida och ute från verkligheten att det är en hel del problem med cobradreven. De havererar helt enkelt.

Vad det gäller felen på OMC-motorerna vet jag inte, men de har inte något vidare ryckte. Det lär väl också bero på VILKEN omc motor vi pratar om. Fanns ju några olika utföranden/storlekar. Vet inte om alla är skit, eller bara vissa.

Läste för övrigt ett gammalt test i en båttidning. Tidningen var från början av 90-talet. Där jämförde man den nyare versionen av en Bayliner mot den äldre. Man dissade totalt det äldre drivpaketet med OMC/cobra samtidigt som man lyfte Mercrusier/Alfha till skyarna. Rättvist eller orättvist vet jag inte. Men, vad är det man brukar säga? Ingen rök utan eld...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är allmänt känt bland alla som känner till Amerikanska båtar att Sea Ray är den lysande stjärnan bland alla USA båtar kvalitetsmässigt. Båtnytt testade en ny Sea Ray och kvalitetsmässigt höll den samma klass som dess nordiska motsvarigheter vilket väl är ett betyg så gott som något

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allmänt känt? Jag har hört samma sak nämnas om Chris craft, Formula, Baja, Cobalt bl.a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Kan bara berätta vad jag läst och hört innan jag köpte min båt, och jag kan ju säga att det verkar stämma alldeles utmärkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Ray är ett typiskt medelmärke finns både betydligt bättre och för all del sämre märken/fabrikat. Nackdelen med dina andra alternativ är att de är betydligt mer okända/anonyma och därmed svårare att sälja.

OMC inga större fel på dreven om växelvajern är bytt och mikrobrytaren fungerar (finns mängder med info om du söker på nätet). King Cobra är betydligt robustare är tex alpha. Volvo tog väl över Cobra - om jag inte minns fel - och sx dreven passar väl mer eller mindre rakt av som utbytesdrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Speedstern är helt klart bäst i sjön och har ett mycket snabbt skrov. Väldigt rolig båt som används mycket till att tävla med.

Baylinern kan du ta bort ur tankarna direkt. Är byggd på deras sämsta tillverkningsår när det sprutade båtar ur deras fabrik. Väldigt skiftande kvalite.

Då det kommit otroligt mycket importbåtar de senaste åren är det köparens marknad. föreslår att du tittar på något nyare båtar och prutar rejäält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Först vill jag ge jaww en honör för hans starka ord. Jag tycker att ett forum som detta skall vara bekvämt att vända sig till med sina frågor som novis och nybörjare.

Som ett gammalt göteborgskt raggarordspråk säger: Om man talar me hövvet så ska inte röva svara.

Men nog om detta Rovarn skärp dig!

Mycket riktigt så skedde en sammanslagning av OMC och VP och därmed togs först sx och sedan dps fram. Tyvärr så ersatte då dps DPX vilket är tråkigt för oss som vill åka 50 och VP då detta drev bara funkar upp till 50-55. hoppas dom snart löser detta med att kombinera sitt nya DPR med V8.

Val av båtfabrikat styrs nog mest efter tycke och smak. Och vad det gäller kvallitet då det gäller olika åldrar så finns det en period från -86 fram till -92 som båtarna över lag är lite så där. Inte bara Bayliner.

Grejen är nog att man med tiden har lärt sig att på ett säkert sätt seietillverka båtarna.

Alla snabba båtar som finns har mer eller mindre sitt ursprung från den nu döde ledstjärnan Don Aronow. Om man läser historian om honom och dom båtar som han byggt så kan röken skingras lite om vad som kan vara intressant och inte.

Och bara för att man har en båt som gör 50 så behöver man ju inte köra fortare än vad man behärskar. Ungefär som på vägen. Att vara bra sjöman handlar inte bara om att ta sig från a - b utan även om hänsyn och sunt förnuft.

Och innan du som nybörgare köper båt så anlita helst en opartisk besiktingsman som typ William Becking här i göteborg så blir inget fel. Det finns många felpunkter i en båt som dom har med i sina protokoll.

Krackeleringar i gelcoaten innebär ofta delamineringar i laminatet, och har i regel uppkommit av brytningar och bör förstärkas innifrån i samband med reparation. Detta bör göras av proffs. Besiktningsmännen vet i regel vem som är lämplig.

Alfa drev kan i vissa fall vara underdimesionerat till big block och Bravo är att rekommendera.



Senast ändrad av Kjove | 23 maj 2008 | 22:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Ville bara göra ett litet inlägg ang OMC i tråden därför att vissa totaldissar fabrikatet.

Det är ett välkänt faktum att OMC, Mercuiser, Volvo Penta mfl marinmotortillverkare använde/använder sig av samma motorblock (Ford, Cheva osv) som bas och sedan monterar dit sina marinkonverteringar - med andra ord i princip samma motorer !

Jag har själv ägt en DC med OMC motor och drev i som fungerat mkt bra med endast liknande småproblem som ägare av vilket fabrikat som helst också haft - kolla igenom trådarna här inne så får du se.

OMC Cobra drevet fick en massa skitsnack kring sig pga en felaktig växelwire fabriksmonterad på modellerna i slutet av 80-talet (86-) som orsakade drevras i värsta fall, men denna byttes enligt uppgift ut för dem som ville och man skall på dessa drev kolla färgen på wiren, minns dock ej vilken det skall vara för att vara rätt (röd?).

VP köpte ju sedan upp OMC's drev som sedan blev SX (i princip samma drev) och det är ju plötsligt kalasbra för det är ju VP...

Har dessutom för mig att jag någonstans läst att SeaDoo/Bombardier (vattenskotrar mm) är nuvarande namn på delar av gamla OMC, vet dock ej om detta stämmer helt.

Det finns kvalitetsmissar på mercruisers och vp's prylar med, bara att det inte snackas så mkt om detta.

En bigblock (7.4L) motor skall helst ha ett Bravo drev monterat pga att Alpha dreven är godkända för motoreffekt upp till ca 300 Hk, vilket ju är vad den klenaste bigblockarn har i effekt. Bravo klarar mkt mer.

Lycka till med båtköpet !



Senast ändrad av Dykarn | 23 maj 2008 | 23:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Först vill jag ge jaww en honör för hans starka ord. Jag tycker att ett forum som detta skall vara bekvämt att vända sig till med sina frågor som novis och nybörjare.

Som ett gammalt göteborgskt raggarordspråk säger: Om man talar me hövvet så ska inte röva svara.

Men nog om detta Rovarn skärp dig!

Jag förstår inte riktigt reaktionerna, killen kallar sig nybörjare och säger att han ska köpa en muskelbåt god för runt 50 knop. Jag undrar om han har erfarenhet av båtar och tipsar om att ta ett förarbevis och ett högfartsintyg. Han säger att han minsann kan köra tung lastbil och har kompisar som har båterfarenhet och inte kommer att ta något höghastighetcert för något som går under 100 Km/h! Goddag yxskaft och skärp er själva, det är ju bara att hopas att båten inte kommer att framföras där det finns övrig båttrafik!

Det kanske trots allt inte är så konstigt att båtkörkortslagen är på tapeten och vilka de hårdaste kraven riktas mot...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns rötägg även i dessa märken ...

ChrisCraft bytte till OMC på -90 talet ....tyvärr!

Baja hade en period med model Force och den va inte så lyckad .

Formula på slutet 80 tal hade ibland svampiga badbryggor där deras avgassysytem gick ut .

Cobalt .. ligger ALLTID i sin egen klass . Har nog inga brister alls av större karaktär . Men så kostade dom lite mer än sina syskon .

Fördelen med en SeaRay är att alla känner till märket och dess rykte , kan vara bra den dagen du ska sälja båten . 

( OMC är inget man hurrar för )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vart ingen av båtarna då ingen levde upp till priset eller mina förväntningar, men har en på hemmaplan

http://www.blocket.se/vi/14739195.htm Baretta 200 Success

Vad tror ni ? och vad bör man ge

Skickar nå bilder på vad som skett med den

post-10002985-1394235488,6912_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...