Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Nozer

Kostnad för bogsering vid ej medlem i SSRS ?

Rekommendera Poster

Har en förhållandevis liten båt, vilket gör att vi ej är ute på ngra direkta långresor. Men likväl är det inte kul att paddla ngra sjömil om ngt inträffar...

 

Tänkte kolla om ngn här har uppgifter om vad kostnaden för assistans/bogsering är om man inte är med i SSRS el likn?

 

Nu är det inte så att jag snålar och inte vill betala den femhundring det kostar...

Utan är väl snarare bara så att efterssom vi ligger mest bara ngn sjömil utanför hemmahamnen, så känns det i många fall överkurs med ngn form av sjöassistans försäkring.

Men det jag är nyfiken på, är hur summorna ligger om man skulle råka ut för ngt, och behöva assistans? Likssom...är det åtskilliga gånger högre än att teckna en försäkring, så är det klart ngt att tänka på!

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Har hört att det kan kosta upp mot 5000:-, vet ej om det är så illa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär kosta avsevärt mer än att betala årsavgiften till SSRS och Sjöassistans tillsammans.

Jag har för säkerhets skull bägge. Det känns som en förhållandevis billig försäkring om något skulle hända.

 

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett rent sjöräddningsuppdrag tror jag det är kostnadsfritt oavsett om man är medlem eller inte, men behöver man hjälp om något inträffat som man själv kunnat förutse och därigenom kunnat undvika kostar det om man inte är medlem.

Skulle tro att de debiterar någon slags självkostnadsavgift, 3-4 personer som engagerar sig 4-5 timmar inkl. bränsle och uppskattat slitage osv. 10 000-15 000 kr är nog ingen orimlig uppskattning för t.ex en bärgning av en soppatorsk!

Kolla på deras hemsida så får Du säkert svar! www.ssrs.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Illa...?

SSRS är en ideell organisation som finansieras helt av medlemsavgifter och donationer, anser Du det är illa om den som inte är medlem behöver betala för bärgning om den skulle t.ex. köra slut på soppan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras tog de ca 2400kr/tim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev bärgad från Bullerö till Dalarö när kamremmen gick av för två år sedan, ca 20 NM. Eftersom de missat att jag var medlem skickade de en faktura på om jag minns rätt ca 11000 kr. Inga problem att bestrida den efteråt, men intressant att se priset. Bärgningen skedde med en RIB och två gubbar.

Tycker att SSRS ingår i de fasta kostnaderna för att ha båt, det är inte mycket pengar jämfört med vad allt annat kostar. Se istället hellre över den vanliga försäkringen, exempelvis genom att gå upp i självrisk eller exkludera elektronik odyl. Det viktiga är att man har försäkring mot totalhaveri eller brand samt ansvarsbiten ifall man skulle ställa till något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du vara med i SSRS!!!! Det är dels en billig försäkring plus att du stöder en proffsig idiell organisation som gör en massa bra saker för oss sjöfarare!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog också att SSRS ingår i vanliga driftskostnaden. man kan trassla till livet för sig även några sjömil hemifrån. Jag antar att det inte är nån liten roddbåt vi pratar om?

5 000 - 10 000 kr för en bärgning som inte är sjöräddning är nog inte orimligt, nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sicka priser!!! Man kanske kan göra sig en hackaGlad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till jorden !! Vet inte riktigt vilka dina referenser är, men 2400kr / tim är väl inget konstigt.

Du har personal som är i ständig beredskap och som lämnar sina ordinarie arbeten, dom är minst två man ombord och oftast fler om det är större båtar och man har fartyg.

Vad kostar det att ta ner en mobilkran med förare för sjösättning på ordinarie arbetstid tex. Och vad kostar det om dom skall komma mitt i natten med 20 minuters berdskaps tid.......???

Timpriset är nog ganska skäligt.

Sen till frågeställaren: Tycker nog som de flesta att det mer är en princip och en normal omkostnad om man är på sjön. Inte en bogseringsförsäkring.

Att vara medlem säkerställer att den frivilliga organisation som alltid finns redo för dig, om du hamnar i problem eller i fara, finns tillgänglig för dig. Personligen litar jag mer på SSRS än något statligt verk vilka man gör inskränkningar i hela tiden.

Per



Senast ändrad av oceanis | 23 maj 2008 | 09:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tobbe o &!

 

Någon kanske anser att jag är diskvalificerad att ha synpunkter om säkerheten på sjön eftersom jag är så kallad sjöassistansresurs. Men eftersom jag först och främst, precis som alla andra gillar att vara ute på sjön anser jag mig kunna skriva även i denna lina.

 

Som några redan påpekat är ett medlemskap i SSRS mer än en bogseringsförsäkring. Själv anser jag det vara en trygghet att SSRS finns med sjövärdiga båtar i min närmiljö ifall jag skulle vara i sjönöd. Varför åtminstonde inte jag över huvud taget skulle bruka mig av SSRS som bogseringshjälp. Jag uppfattar SSRS som ambulans och en ambulans behöver jag inte ifall jag inte är i nöd. Utan jag vill precis som några redan påpekat någon som bogserar. Och det finns idag ett försäkringsbolag om har assistans i sin försäkring samt Stockholm radios sjöassistans för komersiell bogseringshjälp mm.

 

Ett medlemskap i SSRS bör väl i rimlighetens namn vara en självklarhet för varje seriös båtägare. Sedan är det upp till var och en att själv bestämma vad tryggheten att ett mobil- eller VHF samtal nå någon fysisk person. Vilken antingen själv kan svara på adekvata båtfrågor eller förmedla till annan, svara på öppettider, fixa fram ex dykare, lämpliga rep varv eller ordna fram någon som bogserar dig, inte bara till närmaste marina, utan kanske tom till hemmahamnen. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i Nitro.s kommentar. Är medlem i både SSRS och Sjöassistans av just den anledningen. Vill inte i onödan tära på SSRS resurser för ett ev haveri som inte kan betecknas som fara.

Men om jag var tvungen att välja bara en av ovanstående så valde jag SSRS som första alternativ.

Per



Senast ändrad av oceanis | 23 maj 2008 | 09:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med de flesta ifråga om att vara medlem i SSRS, däremot ser jag inget fel i att utnyttja deras hjälp oavsett om det gäller livet eller inte. Är man medlem och har behov av deras tjänster, varför ska man då avstå?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick mailsvar från en kontaktperson ang denna fråga.

 

600:- är en liten summa i sammanhanget, tro mig.  Vi tar 2400:- per timme, från att vi lämnar kaj till vi är tillbaks. (Och då är vi förhållandevis billiga...)
Det är sällan jag skriver ut fakturor på mindre än 4.000:-

 

Blir ett medlemsskap där så fort båten är sjösatt, o man ser att den öht startar efter vinterns genomgång.

 

Bogsering ordnar man själv som de flesta säger.

Hulligantuta/visselpipa o ett motionspass med armarna brukar lösa det mesta om man behöver hjälp, så länge det finns ngn i närheten.

 

Tänker mest på de ggr man är ute, och det verkligen inte finns ngn i krokarna. Ovärt att sitta en hel natt på sjön utan hjälp. Då känns det tryggt att veta att man kan få hjälp likssom.

 

/Tobbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad det kostar att få bilen bärgad är det ju klart dyrare på sjön. Det var min reaktion på dyrt.

// S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du vad bärgarn vill ha av dig (självrisken) när han får resten från ditt försäkringsbolag?

Eller har du verkligen betalat en hel bärgning själv utan hjälp av försäkring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv anser det vara solklart att man ska vara medlem. Jag är gäst på västkusten och utnyttjar deras resurser. När jag åker hem efter att sommaren är slut så är alla bofasta kvar och då är det minsta man kan göra att bidraga till att resurser för sjösäkerheten finns där året runt och inte bara när jag själv behöver.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...