Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Gurraaan

Bästa båtvaxet ?

Rekommendera Poster

Hejsan , nu ska snart båten få sin årliga vaxning! Jag har en Jofa Kuling med ganska matt lack , frågan är nu om ni har några bra båtvaxer att rekomendera som är lätt att applicera får en bra glans och håller större delen av sommaren?

/Gurran

Senast ändrad av Gurraaan | 22 maj 2008 | 14:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Ultra Glozz...det används både till rubbing och polering..blev kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ultraglozz finns hos varenda marinhandlare! Kan bara hålla med! kanonvax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, köre med nått båtvax från hempel förra året tror jag , tyckte det var sådär , båten vart blek ganska fort. Blir till att åka ner till båthandlaren nu då och se om han har en flaska ultraglozz :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AUTOSOL - Combi polish med Wax

vann ngn test innan det ens var ute på marknaden. inte så farligt dyrt heller,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ultra Glozz mycket bra vax, kan starkt rekommendera detta.

/Salstad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trådskaparen skriver ju att han har en matt lack !! Är det gelcoat eller lack som det avser ??

Hur som helst så får man ingen blank båt av att vaxa en matt lack eller gelcoat. Då krävs det rubbing, polering och i värsta fall grövre grejor typ Abralon eller vattenslip.

Så vilket vax som man än väljer till en matt båt så blir det aldrig bra om man hoppar grundarbetet. Om man väljer att hoppa över grundarbetet så kan man lika gärna köpa det billigaste medel man hittar på Rusta, Jula eller annan lågprismarknad för det blir lika dåligt hur som helst.

Tyvärr finns det ingen lätt väg att gå för en matt båt, enbart hårt arbete.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men Ultra Glozz Är rubbing också, Du rubbar givetvis först sen kan man blankpolera med samma medel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns lika många ideer om vaxning som det finns båtägare !! Cool

Har aldrig trott på att man kan få ett effektivt medel som gör alla moment på en gång!!!

Rubbing, polering och vax/försegling i samma moment........jisses vem tror på det.

Det är lika roligt som att titta på alla båtägare som köpt en polermaskin och som jobbar livet av sig med handpolering för att sen när allt är klart köra över med lammullshättan. Istället för att använda lammullshättan till att köra medlet med.

Skrattande Raljerar lite men jag tror inte att det finns lätta sätt för en matt båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt kanske. Men jag har det på min och det funkar som rubbing och vaxning;) Men för lackförsegling la jag till Hempel hårdvax som ren bonus..blev kanon! Jag vet att en del Marinor använder enbart Ultra Glozz och resultatet blev väldigt bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smakar det så kostar det --Vad menar jag ned det då jo vill du ha ett bra resultat så kostar det en del pengar.Titta på Lahegas sortiment.

Där finns det bra  medel allt ifrån rubbing till superbra lackskydd.

själv kostade jag på ett tvåkomponents lackskydd för 700 kr.resultatet blev en glasliknande yta som du kan spegla dej.Jag använde inte polermaskin

Senast ändrad av bodpat | 23 maj 2008 | 12:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara instämma vad avser Lahegas produkter. Kanonbra!!! Men de kan vara svåra att köpa om du inte har firma eller känner någon som kan handla till dig.

Jag antar att du kört med Brightguard 37 A/B  för det blir fint. Har det själv på min båt.

Men än en gång....det är ingen ide att lägga på det om båten är matt för det löser inte problemet utan du måste få upp glansen först med tex Lahegas Supercut och därefter Finecut. Om du har en ny båt kan du möjligen köra på Brightguard direkt.

Själv har jag på en helt ny båt kört deras finaste rubbing och polermedel Fincut innan Brightguarden och det blev som en spegel.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja!!

Det är inga problem som privatperson att köpa Lahegas produkter. Det finns flera nätbutiker att välja mellan. Själv valde jag denna...

http://www.lj-trading.se/webshop/

Jobbet blir både lättare och roligare med riktiga proffsprodukter.

Mvh

Tommy H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns numera en hel uppsjö av diverse mirakelmedel med nanoteknik och förseglingsvätskor mm. Jag gjorde själv ett test och kom fram till att ett hederligt vax är det som fungerar allra bäst. MEN det går inte med flytvax, blir alldeles för tunt och är borta till midsommar. Försök hitta ett pastavax med hög koncentration av carnauba, då kommer du att få ett resultat som håller säsongen ut.

info

Lycka till!

Senast ändrad av Karl | 23 maj 2008 | 22:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ganska intressant för det verkar som om alla har en lösning med vaxet men ingen kommenterar att trådskaparen vill ha ett vax som är lätt att applicera, ger bra glans och som håller en hel säsong. Lägg märke till att trådskaparen har en MATT båt !!!!!!

Finns det verkligen ett vax som fixar en matt båt lätt, ger bra glans och håller hela sommaren???? Isåfall blir nog den stormrik som har det att sälja.

Är det bara jag som svettas med rubbing på smårepor och polish innan jag vaxar eller förseglar ??? Har jag missat det mirakelmedel som arbetar av sig själv??? Cool Cool

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dt är inte alls svårt att arbeta med Ultra Glozz eller något annat vax med för den delen. Köp en polermaskin på Clas Olsson (tex) för en 300:- så är det bara att köra igång. Ingår både rubbing och polertrissa

Senast ändrad av WaterWolf | 23 maj 2008 | 19:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att det inte är svårt att använda maskin. Gör det själv och har gjort det i många år. Det som förvånar är att jag trots att jag provat många produkter aldrig har hittat något som fixar en totalt nergången båt dvs matt gelcoat i ett enda moment.

Har dock inte provat Ultra Glozz men om du påstår att det går att fixa en helt oxiderad båt i ett enda moment så får jag lita på det, men kanner mig tveksam.

Du skriver att det är lätt med vilket vax som helst om man köper en maskin på Claes Olsson för 300 kr. Tyvärr tror jag inte att du får bort oxiden med vanligt vax och en Claes Olsson maskin, möjligen kan du lägga lite vax på toppen av den matta gelcoaten.

Har du verkligen provat en gammal matt gelcoat ??????????

Per

Senast ändrad av oceanis | 23 maj 2008 | 22:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ville han tips på ett lättarbetat vax som skulle räcka hela sommaren och då kan jag rekomendera detta som dessutom är ett rubbing och vax i ett. En matt båt blir ju i alla fall finare än den är nu. Är den svårt matt får han väl lämna in den till en recondfirma. Och givetvis, ju dyrare och bättre grejer desto bättre resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja! mitt tips blir nog svenska produkter som används bland annat av bilrecondproffs mm. dem heter Solkem. De säljer ett sortiment med fyra flaskor , rubbing, polish, vax och hårdvax för ca 1000spänn för en liter av varje. Funkar kanon även på båtar! Jag har en arabesque 32 från 76 som var hyffsat tärd av sol och smuts ... nu ser den ut som ny i gelcoaten och efter du gjort första behandlingen behöver du bara polera båten innan sjösättning. Kan varmt rekommendera dessa produkter, en liter polish blandat med ca 2.5 dl vax räcker föratt polera en 32fots båt ca 4ggr så det är inte alls dyrt i längden. Detta sortiment används av bla. navigare yatching i kroatien där min båtägar kompis arbetat och ger ett fullgott skydd hela säsongen även i medelhavsklimat.

lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...