Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Rocketer

Lowrance LCX37C problem

Rekommendera Poster

Kollat igenom alla trådar jag hittat men har inte funnit lösningen. Har kopplat NMEA anslutningarna till röd och fläta/svart till -. Problemet är att den ser ut på kartan att den hittat satelliterna genom att jag kan se 5 - 6 olika lila trådar som har en punkt i var ände - alltså punkt - streck - punkt vilket tyder på att den skulle ha bra kontakt och stället på kortet stämmer också exakt men ändå när jag skall titta på satelliterna så står triangeln med ett frågetecken (?) i och blinkar vilket ser ut som den inte hittat ngt alls??? Har uppgraderat mjukvaran också till senaste samt kollat att den stämmer. Vad kan vara fel eller felinställt? Har också bockat ur WAAS osv så den skall plocka det den ser. Har kollat den externa 3000 modulen att bryta strömmen och den säger då att den inte hittar ngn modul - slår på strömmen och den hittar den direkt. Har ngn råkat ut för ngt liknande? Finns det ngn i Stockholmsområdet som kunde hjälpa eller titta på det - mina idér börjar sina.//R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du någon uppskattning om felmarginal för positioneringen? Får du en long/lat överhuvudtaget?

Skulle du kunna fota hur det ser ut skärmen, jag har lillasystern LCX 27C men känner inte helt igen mig ändå.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag minns så står longitud och latitud nere till vänster men det kan också ha att göra med att att jag visat min position då man skall snabba upp kontakten och pricka på kortet var man är - det knäppaste är ju att jag såg satellit prickarna på kortet men inte i satellitfönstret - skumt. Får inte fram körriktningnspilen på det ställe jag står men det har väl med att den inte låser. Skall åka ner med min väg gps Nuvi 660 också och kolla om det är svårt att hitta just där jag står? Skall försöka ta bilder och lägga upp.//R

Senast ändrad av Rocketer | 23 maj 2008 | 08:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nere idag och kollade och trippelkollade som vanligt kablar etc och allt såg ok ut förutom att den inte kan hitta/få kontakt med satelliterna ):. Tog till sist hela instrumentet i famnen alltså från hållaren och pillade runt lite i menyerna men inget hände. Tog ut Navionics kortet och skulle göra en fabriks återställning av alla värden men kollar precis innan det på gps inställningarna. Hade provat tidigare och ha alla bockar ur waas osv men nu hade jag gjort tvärtemot tidigare och haft bocken i att den skall bara välja waas för att testa. När jag bockar ur den - tog det bara några sekunder så låste den på hur många satelliter som helst - ok! När jag lägger tillbaka den i hållaren och startar om den så händer inget men när jag tar bort den från hållaren och startar om så låser den på 5 sek. Det betyder att endera är exerna pucken för nära eller så stör elkablarna ut pucken så jag skall försöka dra om dom nu när jag vet att det fungerar på ett visst sätt. Har dock sett att andra har haft externa antennen precis på samma ställe som jag har dvs uppe till höger innanför styrpulpet glaset.//R 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...