Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
2955

nytt problem med drevet!! king cobra?!

Rekommendera Poster

jag har ett problem,! jag har en bayliner 2955 med en omc 460 motor med ett king cobra drev..jag trodde först att drevet hade gått sönder för mig. jag rev isär drevet och kollade det med hjälp av en marina, varken jag eller dom hitta nåt fel på det. kan  det vara så att vajern som har blivet sliten, som spökar. det är som att växlarna inte går i riktigt. utan att dom ligger och slår i & ur hela tiden..  ???   nån som haft samma problem??? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heja!!

Ja jag hade samma problem med på min förra båt en Four winns med OMC motor och cobra drev. Trodde först att det var problem med microbrytarna men det visade sig vara växelvajern som var krasslig. Bytte växelvajer och problemet var borta. Har du nu kontrollerat drevet känns det inte som att det kan vara så mycket annat.

Mvh

Tommy H 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag ska iväg och testa med ny vajer idag så får vi se om det kan vara det felet... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla så att drivningen verkligen är 100 % frikopplat då reglaget vid förarplatsen står i friläge samt att inget större glapp finns i växlingsmekanismen någonstans.

Det sitter förmodligen ett växlingslänkage någonstans över motorn, kolla att justerarmen verkligen är på noll när friläge ligger i, samt att den rör sig som den skall när växlarna läggs i dvs att armen går fullt ut i sitt läge när fram/back läggs i annars kan växlarna kugga över vid körning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, samma problem hos mig. Köpte ny vajer i fredags och fick en smärre chock. 3000 för en meter vajer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag vet dom är svin dyra dom där..helt sjukt. så fort det är till båt å kostar det hur mkt som helst.  det får väl bli en ny båt istället..  haha..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag får titta på det med.  det var ju inte det lättaste att få fast drevet igen.. men det går väl att kolla växlarna utan drevet, att dom går i rätt läge, utan drevet..

men tack, jag ska kolla på det!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...