Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Dalahonken

regnr på motorbåtar??

Rekommendera Poster

Har köpt en båt men varken jag eller förre ägaren har hittat nåt regnr, fabrikat eller modell på båten, motor,ekolod, stereo mm finns med kvitton och allt. Har båtar alltid ett regnr, kan båten ha varit stulen i sitt tidigare liv. Förre ägare är känd av mig och är helt ok så han har definitivt inte stulit den. Jag är lite nybörjare på det här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon gissning vad det kan vara för modell,eller årtal. Det skulle ju kunna vara ett hemmabygge. Min första skuta var ett hemmabygge helt utan siffror

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är ca 6 m , ht med en extra vindavisande ruta högst upp. Daycruiser/cabin lite mindre än en campingbåt. liknar lite en runnö 19.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej där.

Nej, långt ifrån alla båtar har ett tillverkningsnummer. Reg.nr genom Båtregistret finns heller inte nuförtiden, så om du oroar dig för stöldgods enbart av dessa anledningar kan du lugnt vända dig, dra upp täcket o somna om igen.

Senast ändrad av KillerBoo | 21 maj 2008 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tack för ditt svar nu kan jag sova lugnt!

Kan man registrera båten??

Måste den vara registrerad för att teckna en båtförsäkring??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det behövs inget regnr för att försäkra båten. Om det finns, brukar man ange det liksom båtnamn, men det är bara för att lättare kunna efterlysa / identifiera båten vid ev stöld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma bekymmer. Det är alltså inte olagligt att snurra med en oregistrerad, oförsäkrad båt utan någon typ av identitet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är inte olagligt. Bara dumt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...