Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
beginner

Plastlagning som släppt i ena kanten

Rekommendera Poster

Hjälp, vi skulle bottenmåla båten idag för sjösättning till helgen när vi ser att vår lagning mitt under båten från förrförra sommaren släppt på ena sidan. Vi gjorde verkligen efter konstens alla regler, vi öppnade ett hål, lät allt torka upp, slipade ner så att allt var fräsht och torrt, tvättade med aceton, plastade i rekommenderat antal lager, spacklade, målade osv. Vet inte om det släppt ända fram till hålet så vi får väl börja med att försöka skära loss lite och se om det sitter fast lite längre in.

Kan vi göra någon fusklagning över sommaren då vi ändå tänkt ha båten hemma nästa vintersäsong för att fixa en massa kosmetiska detaljer. Verkligen tacksam för alla råd då det känns så surt då vi la ner så mycket jobb sist.

Är det någon som vet vad det är som syns i hålet? Ser ut och känns som pimpsten nästan, kan det vara någon typ av skum som stelnat/torkat med åren? Eller är det någon typ av stabilisering men den ligger löst och gick att rubba på. (Det är en Crescent HT495 från slutet av -70 talet.) Funderar på om vi måste öppna golvet i båten för att försöka plasta även inifrån och då vill vi nog ta bort denna limpa, skall vi ersätta den med något?

1000-tack på förhand!  Åsa

post-19078-1394235484,8604_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket har det släppt då? Jag skulle nog slipat bort några mm och täckt med en ny matta på ca 2cm /sida på lagningen. Gör ordentligt rent så ska det nog bli fint.

Lycka till!

//Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, menar du 2 cm på var sida om det som spruckit upp eller 2 cm överlapp över hela gamla lagningen?  Mvh Åsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä på var sida såklart Flört Tyvär så är min erfarenhet gällande plast inte världsbäst men det borde vara tämmligen bombproof att göra så. Det bästa vore ju att lägga på en macka från insidan också men detta borde funka.

//Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken typ av plast använde ni vid lagningen? Polyester fäster inte lika bra mot tidigare genomhärdad polyester. Däremot fäster epoxi väldigt bra mot gammalt polyesterlaminat. Laminerade upp en ny bottenstock av epoxi mot skrovet och det blev väldigt starkt. Vill inte riskera att bottenstocken släpper vid påfrestning. Valde därför epoxi. Det är dyrare men det känns tryggare, dessutom är det mer motståndskraftigt mot fuktgenomträngning.

Mvh, Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, är det verkligen inte mer nerslipat runt hålet innan lagningen?

Som föregående inlägg, ska man laga gamla plastskrov använd epoxi plus givetvis vävd duk.

Polyesterplast fäster oftast inte på gammal plast.

Du kan ta en gammal lagning och peta med en kniv och den släpper i kanterna.

Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vid lagning ska epoxi användas och inte polyester, polyester fäster dåligt på redan härdad polyester, då grunden för varför polyester blir så starkt är att det fäster genom polymerisation och inte genom limning som blir fallet om polyestern har härdat.

Det ser svårt ut att laga det hålet bara från utsidan om du vill att det ska se snyggt ut, du bör fasa ner kanterna betydligt mer än du har gjort och slipa rent på en större yta runt om 2cm räcker inte, sedan lägga väv o epoxi med överlappning.

Jag skulle ha lagat hålet både från insidan och utsidan, först fasa ner ca 2/3 delar av hålet på insidan och slipa rent runt om hålet ”betydligt större yta än på bilden”. Lägga väv o epoxi som överlappa varandra, och göra det samma på utsidan skrovet med kvarvarande 1/3 del. Slipa o lägga på gelcoatspackel, så ska det nog både se bra ut och hålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall vi försöka få bort hela lagningen (hur den såg ut som ny ses på mitt inlägg Plastlagning som släppt 2 eller bara skära loss det som ev är löst? Kan vi sedan slipa upp runt det som var löst och plasta på just där? Skönhet är inte viktigt i detta fall då det är en gammal crescent HT495 från 70-talet.

Eller skall vi försöka få bort allt av lagningen och börja om från början? Helt klart måste vi nog försöka ta upp en bit av durken så vi kommer åt att åtminstone besiktiga skadan inifrån.

Men vad är detta för en konstig hård limpa som ligger mellan skrov och durk? Den är gissningsvis 10 cm i diameter och hård tung men den går att skjuta åt sidan för det gjorde vi när vi plastade för att komma åt att få in en skiva inifrån. Om vi öppnar durken måste vi ju få bort en bit även av den för att se något.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som förespråkar epoxyreparationer, hur gör ni på platser som ska ha samma färg som tidigare? Polyester, gelcoat och topcoat funkar väl inget vidare ovanpå epoxy enligt det jag läst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte förespråka epoxireparationer när man ska laga ett stort hål under vattenlinjen?? personligen så vill jag att lagningen ska fästa bra och att den inte ska släppa om några år, hellre att gelcoatspacklet släpper än själva lagningen,, är man orolig kan man använda epoxibaserat gelcoatspackel.. bifogar en länk med lite info, http://www.viebke.nu/komposit/reparation.htm#_Toc46496595

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag klagar absolut inte på metoden på så sätt, det ska ju enligt expertisen vara the way to go. Jag frågar just för att jag vill veta inför de gånger jag själv gör en epoxylagning som helst ska bli osynlig och hållbar.

Jobbade med att bygga glasfiberbåtar, och då blev det en och annan mindre lagning på grejer som skadats i tillverkningen och sånt. Polyester och topcoat eller gelcoatspackel var det som gällde givetvis. Nu är saken den att jag plastar en del på hobbynivå, huvudsakligen med polyester och matta men det finns tillfällen när epoxy skulle vara smidigare. Jag är bara lite fundersam över hur det skulle bli med eventuella lagningar då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...