Johlen 0 Postad 21 Maj , 2008 Jag har problem med min Yamaha F50, tiltmotorn fungerar sporadiskt. Det går trögt och ibland inte alls, relät bara klickar . (batteriet är fulladdat) Är det någon som känner till problemet och har någon bra lösning . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buster-XL 0 Postad 21 Maj , 2008 Hej..Fick även jag problem med min tillt på en f60..Åtgärdade felet så här.Kolla först utspänningen fram på relät.Du kör på knappen upp .Spänning då ut på blå och jord.Ner spänning ut då på grön o jord.Den skiftar plus o minus efetrsom det är en likströmsmotor. Du mäter på dom tjocka kablarna på polerna på reläet.Om det funkar o du har full utspänning då är reläet helt.Ta sedan bort bägge kablarna blå och grön .Kör dom direkt på och - på batteriet ena gången grön på plus och andra ången blå.Upp o nedgång allts å då fungerar en som minus blå eller grön. I detta fall så gågår det utan ett växlande relä.Funkar inte det ta upp båten på land lossa nödsäkningsskruven på väster sida och lyft motorn.Ta sen bort armen på kolven översta bulten sprinten o vicka fram den så du kommer åt att plocka bort elmotor o pump i hop.Sedan tar du bort elmotorkåpa med magneter o kollar upp kolen som har säkert fastnat eller är slut som var fallet på min.Pillade i hop allt och och provkörde motorn i jord från relät o min funkade då.Tillbaka med grejorna och fyll sedan olja o kör.Blir bara en liten skvätt hydralolja som rinner ut.Lycka till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buster-XL 0 Postad 21 Maj , 2008 Skriv till mig så ka du få hela pdf manualen av service boken på din motor med elschema o allt. Simma lugnt du fixar det själv ................. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 21 Maj , 2008 Hej och välkommen till MG! Är din motor några år kan det tyvärr vara så att tiltmotorn har lagt av. Ett ganska vanligt fel på Yamaha med några år på nacken. Min från -00 fick lag lagad för tre år sen. Men det är få som lagar utan de flesta byter. Jag hoppas dock det inte är tiltmotorn utan något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buster-XL 0 Postad 21 Maj , 2008 En elmotor lägger inte bara av..Du kan mäta lindningar o se om den har brunnit.Magneter slut..känner du på styrkan. lödningar släppt på lindningar ..Allt går o kolla innan du byter grejor.Men har man en fet plånbok så handla nytt men det kostar multum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jovianne99 0 Postad 6 Maj , 2012 Hej Den 21 Maj 2008 lämnade du ett svar till en som hade problem med trim-tilt relä på en yamaha f50 att du kunde mejla över en pdf fil på manualen/elschema till den behövande. Jag har samma problem med min f50 2006 vore tacksam om du kan skicka över manualen. Tack på förhand. / Anders Jovianne 99. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser