Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Rikard79

Tänkte höra hur många som fått sms om bensinpriser

Rekommendera Poster

Hej tänkte höra hur många här inne som har fått smset om att inte åka till en bensin station mellan den 23 och 26 Maj i protest mot bensinpriserna?

Om inte annat så får ni medelandet av mig nu när ni läser detta Flört

Jag menar om det nu gått ut till många och alla följer det så lär det bli ett jäkla bakslag på bensin skatten.

Jag har fått 2 sms i dag ett stod det att man inte skulle åka dit mellan den 23 och den 26 och i det anndra stod det att alla åkerier skulle blockera bensin stationerna den 25 maj i protest mot priserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick mail att vi ska bojkotta Statoil och Preem (för att dom tydligen är störst) vecka 21, 22 och 23. Då kommer nog dom att sänka priset, och då börjar priskriget. Vi får se vad (om) det hjälper att sänka bensinpriset.

När priset steg förra gången skyllde dom på att det fanns så lite olja, men nu finns det tydligen så att det räcker flera år till.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Jag är 1 av de som har fått just det SMSét. Ska hålla mig från mackarna de dagarna.        Fick även 2 mail på jobbet idag om just detta...

// S

Senast ändrad av Seagate | 21 maj 2008 | 20:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra, då blir det ju precis som miljöpartisterna vill – att vi alla ska tanka mindre bensin.

Och bensinbolagen tvingas lägga ner ytterligare några stationer i glesbygden plus ett gäng sjömackar pga dålig lönsamhet.

Bra idé!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men det e ju bra att det finns några som är i mot det oxå vore ju konstigt annars alla kan ju inte tycka lika.

Men jag tror nog dom flesta här i landet är mer i mot det än att dom vill betala alldeles för mycket.

Men jag förstår vad du menar det e klart att inte du heller vill betala dyra pengar men e rädd att fler stationer får lägga ner....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte hört nått om detta men klart jag kan hålla mig borta från macken.

Blir la dock att tanka fullt innan dess!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår också tanken och grundidén vore bra om den slog åt rätt håll direkt, dvs uteblivna skatteintäkter och en knäpp på näsan åt araberna som säljer råoljan till ockerpris. Men nu hamnar ju den enskilde bensinmacksägaren emellan, trots att det inte är han som bär skulden för de höga bensinpriserna. Många lever redan på marginalerna och detta kan mycket väl bli droppen för många mackägare. Ej okej, tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast en bekant jag har som har en Statoil mack här i centrala Örebro tycker att det e helt rätt i att skita i att tanka fast han vill gärna att man kommer in och handlar i butiken för det är det han lever på soppan skiter han i för det känar han näst intill inte en någe på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte fått nåt sms, men nu vet jag ju och kommer att avstå mack besök Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått ett sådant SMS och ska hålla mig borta från mackarna. Mycket bra att någon börjat att ta tag i detta med att protestera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt. Då slår det ju åt rätt håll! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att hålla sig borta från mackarna är ju en höjdar idee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Då slipper dom ju sälja korv mjölk tobak och tidningar också!!!!!
Att vi fortfarande förbrukar lika mycket bränsle dvs. tankar före eller efter spelar väll inte någon roll!!!!!

Ta cykeln till macken i stället så har mackägeren en tjans att klara sig samtidigt som ni spar på bränslet!

Eller varför inte ge 13spän /litern i driks och visa miljönissarna att priset inte spelar någon roll om man verkligen behöver soppan!!!!

(Eller varför inte hissa segel på alla motorbåtar i ren protest!!!!!. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv fått 12 sms om detta. hoppas nu att alla inom sveriges gränser är med på att stödja det här. bensin priserna har f-n skenat iväg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta cykeln till macken i stället så har mackägeren en tjans att klara sig samtidigt som ni spar på bränslet!

Jäpp, klockrent precis så borde vi göra. Varför tror ni mackarna har förvandlats till nån slags halvdåliga matbutiker? Jo, de kan inte leva på bensinförsäljningen! Och torkarblad och tändstift är ju inte nåt man byter en gång i veckan direkt!

Bensinen kostar ca 6,50kr/ litern innan staten slår till med en skatt på dryga 100%. Så gynna din mackägare, men ge Staten fingret!

Tack för ordet

Labbibia

Edit: Visst ja, glömde.......jag har inte fått något sms, men en jobbarkompis fick det idag.

Senast ändrad av labbibia | 21 maj 2008 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har provat det här en gång tidigare i större skala: Efter den första oljekrisen på 70-talet så vägrade vi köpa eldningsolja (=diesel) och övergick till andra sätt för uppvärmning. Och vilken effekt har det haft på priset?

För övrigt så tror jag att våra folkvalda är så pass flexibla att en eventuell prissänkning i producentledet snabbt skulle kompenseras med skattehöjning; för det var ju 27 SEK/l som drivmedlen skulle behöva kosta för att vi skulle dra ner på åkandet tillräckligt mycket för att nå miljömålen.

Det är nog tyvärr orealistiskt att hoppas på sjunkande priser. Oljan är en ändlig resurs där peak production, den maximala världsproduktionsnivån, nåddes för några år sedan,och sedan dess inte har överträffats trots kraftfulla stimuli i form av ökad efterfrågan och stigande pris.

aake

PS. Har själv fått mail om bojkott, men mot andra oljebolag (OK och Statoil).

Senast ändrad av aakeoe | 22 maj 2008 | 07:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju fint att man vill protestera, men om någon blockerar en station när jag måste tanka, då åker basebollträet fram...

Jag så överjävligt less på folk som inte ser längre än sin egen näsa och låter sina privata protester gå ut över andra.

Såg ni Hornsgatan igår (eller hörde idioten på radio)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nu räcker det ju inte med att hålla sig ifrån mackarna ett par dagar. Ni måste ju också ställa bilen, motorcykeln, båten osv de dagarna så att förbrukningen går ner. Annars har ni ju bara flyttat deras inkomster ett par dagar och de lär nog inte moderbolagen inte ens märka.

Själv har jag ingen bil alls, så jag bidrar nog inte så mycket till bensinpriset, men just denna helgen ska vi hyra bil för att åka upp till Dalarna med familjen, så nog f-n tänker jag tanka då, sorry.

Menar ni allvar med att protestera mot bensinpriserna är det till att sluta köpa bensin och ta bussen, cykeln, apostlahästarna osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite fundersam är jag...vi är 34000 medlemmar på maringuiden. Skulle, låt oss säga 20000 strunta i och tanka dom dagarna är det en piss i havet. Bensinbolagen skulle inte märka ett skit. Men skulle 2000000 av dom bensintankande medborgarna göra det då skulle det märkas. Och jag tror inte att medelandet har gått ut så långt.

Men ett försök duger.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men om du nu läser tråden så e det inte om oss på MG det handlar om utan det handlart om dom flera 100.000 tals som fått sms och mail ang bensinupproret vi talar om Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag är helt med på att vi måste protestera mot våra bränslepriser men hur fungerar det när vi dagen före åker o tankar våra fordon, effekten blir borta Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj då FredrikB basebollträ och prylar typiskt nu törs nog inte nån göra det här längre Flört hehe.

Senast ändrad av Rikard79 | 22 maj 2008 | 16:56

Senast ändrad av Rikard79 | 22 maj 2008 | 16:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, sa jag att jag jobbar på Statoil Skrattande
Skojar bara, jag är datanörd på ett litet företag.

Fast jag slår ju inte ner någon som struntar i att tanka
Bara de som står i vägen Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite fundersam är jag...vi är 34000 medlemmar på maringuiden.
Tillåt mig småle en liten aning, hur många av dessa 34000 har varit aktiva det senaste året? det senaste halvåret? den senaste månaden?

För övrigt:

1. Hur i herrans namn ska en bojkott på två dagar kunna påverka bensinpriset ett enda dugg?
  2. OM en bojkott nu skulle få effekt, hur påverkar ett minskat bränslepris statens finanser?
  3. OM statens intäkter på bränslepriset minskar, hur stort inflytande har miljöpartisterna på dagens politik?
  4. Vilken effekt skulle detta då få på bränsleskatterna?

Kan de inte få in sina pengar på bränsleskatterna måste pengarna komma in på andra sätt, tyvärr. Vi sitter i en rävsax...

Ville man ha ner själva priset på just bränsle skulle man inte gå på branchen totalt, utan i så fall bojkotta det bolag som har de högsta priserna och under en längre period t.ex. två månader eller så, bojkotta detta bolag. Då skulle nog det bolaget börja undra och fan vet om de inte skulle krypa till korset till slut!

Men vi Svenskar är alldeles för flata för ett sånt här agerande... Jag förstår inte att frågan ens kommit upp!

Senast ändrad av Rovarn | 22 maj 2008 | 20:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mass mailet som går runt ska man ju bojkotta dom stora bolagen under vecka 22 23 & 24 för att försöka få igång ett priskrig.

Sen tror inte jag heller att det har nån större inverkan med det lilla vi gör men det e ju en start kan ju kanske få nån att reagera så dom märker att vi kan om vi vill....

Tror mer att det e det som är grund tanken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...