Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
bror1

Gissa vikten

Rekommendera Poster

Har en Nordic 19fot som ska fraktas till helsingborg.

Skrovet är gjort i plast och överdelen i mahogny,inredningen likaså.

Motorn är en b20 med 100drev.

Båten är 5,85x2,20.Vad kan den väga ?

Anledningen till min fråga är att han som eventuellt ska köpa båten.Har hört sej för om jag ev kan frakta ner båten om han köper den.Men då är som sagt frågan...Vad kan den väga ?

Skickar med en bild.Finns även på blocket för 35000 kr

post-22517-1394235484,5993_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sticker ut hakan och drar till med en knapp ton. Gissningen baseras på att jag själv har en akterhytt i ungefär den storleken och den väger med en mindre utombordare ca 500 kg. Din har en mahognyöverdel med en hel del lösgodis inuti (gissar jag), vilket borde ge några hundra kg till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har en Nora 17 och den väger med samma motor 980kg tom, så frågan är om trä är tyngre än plast. Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog gissa på ca. 1000 kg. Nu vet vi ju inte vad som finns i båten i form av tillbehör och utrustning. Har själv en Safir Cabin 21 fot som väger drygt 1200 kg med samma motor/drev. Tror nog att träöverbyggnad väger mer än motsvarande i plast.

Ett tips är att om möjligt ta ur allt löst som durkar, ankare, batterier m.m. och frakta det separat om det gäller totalvikten på båt/släp. Man kan ganska snabbt minska vikten en hel del. Ta en badrumsvåg och väg allt löst. Gjorde det när jag skulle dra min båt en längre sträcka. Kom ner 70-80 kilo. Skulle även kunnat tömma tanken på 50 liter och minskat vikten ytterligare. Blev inte så den gången dock.

Lycka till med ev. transport!

Per

Senast ändrad av Utbult | 21 maj 2008 | 20:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen Per.

Ska försöka att plocka ur så mkt som möjligt.

Var själv inne på 1000kg,efter att jag kollat Winga cabins vikt här på maringuden.

Wingan är 21 fot och väger 1100kg och har likvärdig inredning.

Frågan är vad 45cm båt kan göra? Motormässigt skiljer ca 30-40kg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...