Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Lasse-L

Sverker i Plus Hinsholmshamnen

Rekommendera Poster

Sverker i Plus Hinsholmshamnen Sänds 2100 i kväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att se vad Sverker gnäller om ikväll!!!!!  Säkert bottenfärger!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta och rättvisa jämförelser. I programmet intervjuade han en ägare till en mindre segelbåt modell äldre, samt en ägare till en nyare motorbåt modell större.

(Typ Maxi 68 i jämförelse med en nyare 40 fots motorbåt)

 

Det kostar 8 tkr att köpa ett nytt segel till segelbåten och det kostar 73 tkr att tanka en motorbåt

(Vet inte om citatet är ordagrant, men ungefär det var innebörden).

Det är väl jag kallar konsumentupplysning på hög nivå! Glad

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker programmet var ovanligt bra för att vara ett sverkerprogram. Jämförelserna var helt ok. Bränsle, försäkring och vad det kostade att ha och använda de olika båtarna under en säsong. Segelbåten ca 10 och motorbåten ca 70. En kund som var besviken på sin båt och en säljare som var rädd att märket skulle ta stryk samt en besiktningsman som tyckte att båten hade knapar som var för små och sweboat som sa att man kan lita på de som är medlemmar. Bottenfärgsdiskussionerna var bra och jämförelsen mellan att köpa på Biltema och fina butiken. Uppföljning med frågor till KI. Bra konsumentinformation för båtägare helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den trasiga Norska/Baltiska båten va jo CE märkt, så jag förstår inte hur sådant kan händaSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev som jag trodde ett gnällprogram.

Jämföra segelbåt / motorbåt??? Vad tillförde det inslaget?? Segel för 8 000:- den killen hade inte koll vad ett nytt segel kostar.

Inslaget om bottefärg?? Kemikaliinspektionen är fortfarande enögd. Sätt in bottenfärgen i det totala sammanhanget. SXK ordförande hade bra koll på läget.

Inslaget om den felaktiga båten?? Självklart hade killen rätt till rättelse och ev en ny båt. Men vad tillförde reportaget för information????

Varför inte granska om Biltemas grejer är lika bra eller bättre än dyra båtbutiken inte bara jämföra priset.

Eller granska miljödieseln (med RME)!!!

Sådana jämförelser är för komplicerade för Sverker. Han driver som vanligt den snuttifierade programmakeriet som tyvärr även SVT börjat ta efter de sk kommersiala kanalerna infört.

 

SKÄRPNING Sverker!!!!!!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte nog också at hr Olofsson tog det ganska lugnt och balanserat. Se själv på webbtv på länk.

Båtinspektör Rybbe stod ju nästan och hoppade på bryggan, förståeligt med den fullständigt inkompetent monterade knapen (ingen avlastning alls?!?!). Dessutom avsett för minst en storlek mindre båt. Uppmätta delamineringar (inre bristningar) i skrovet på en ett år gammal båt! De filmade sekunderne inifrån var inte heller förtroendeingivande. Såg inte elkablarna väl klena ut. Blir lite mörkrädd. Burr. Kanske tur att ägaren inte varit ute så mycket med den så han råkat ut för nåt busväder. Jag skulle inte köpa båt av det fabrikatet.

Bra att få klarlagt att SXK inte tycker det är en bra ide att har självpolerande färg med koppar i. Låter som en dum kombination. En hård bottenfärg med koppar som sitter fast i färgen utan att drälla ner på bottnarna ska det vara. Kan tydligen även Kemikalieinspektionen tänka sig.

Själv motorbåtsägare så förtränger jag hur mycket pengar jag slänger i sjön varje år. Eftersom jag har (lite) mindre båt en exemplet i programmet så går det inte fullt lika mycket. Men en del. Fast vissa dagar så bara försvinner tanken på hur mycket man bränner på sin Älskling per år.



Senast ändrad av Anders_St | 23 maj 2008 | 00:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har säkert ett fullt ISO9000 kvalitetsprogram också. Komplett med snygga certifieringar. Guld

Ska man behöve en båtinspektör som går igenom en ny båt med finkam innan man accepterar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta finns det en vettig relation mellan pris och kvalitet.

Tror ni fortfarande man får samma kvalitet om man köper en båt tillverkad i Ukraina eller Kina som en som är tillverkad i Sverige? Och som i normalt borde kosta minst det dubbla mot det pris som man får betala för båtar tillverkade i de NYA fantastiska länderna.

Men det kommer säkert bli ett antal sådan här missfoster till båtköp innan tillräckligt många insett att det inte är riktigt samma sak som det man trodde det skulle vara.

Risken bara är att då har tillräckligt många båttillverkare här i Sverige fått lägga ned sin tillverkning när de inte klarat av att hålla rätt kvalitetsnivå för att i sina försök matcha priserna från lågkostnadsländer vilket verkar vara kravet på alltfler köpare av båtar.

Så vi får skylla oss själva. Vill vi ha skit så kommer vi få det.

Sverker har endast visat det som de flesta själva borde fatta även utan ett nytt båtkörkort.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nyss reprisen av båt-Plus och tyckte att programmet var ganska bra. Den fuskbyggda båten: Vad som slog mig var att killen som lagt upp 2,5m för en båt inte kollar båten han ska köpa bättre eller slänger upp några futtiga tusenlappar till en besiktningsman, som genast slagit ner på underdimensioneringar, livsfarlig gasinstallation och taskig eldito. Och hur fan har varvet lyckats bygga 60st och bli av med dem. Segelbåten och motorbåten: Det var ju ingen bästa-köp-jämförelse utan visade novisen att det är mycket dyrare att försäkra en motorbåt än en segelbåt och att soppan till en motorbåt gräver ett ordentligt hål i plånboken. Det finns nog många icke båtägare som tror att man kommer lika långt på en liter på sjön som på land. 8tkr, mina öron hörde 12tkr det låter som in the ballpark för ett storsegel till den segelbåten. Biltema eller fackhandel: Plus tog väl bara fram det som kommit fram i många trådar här på forumet: att vissa grejer till båten lönar det sig att köpa på Biltema, Clas Ohlson etc. Behöver man specialgrejer eller vill man rådgöra med fackmän om inköp och installation ja då vänder man sig till sin favoritbåthandel. Självklart måste de ta lite mer betalt för en högre servicenivå Bottenfärgerna: Tyckte att panelen enades om att metallisk koppar i bottenfärg i form som inte kritar vore det bästa om marknaden kunde tillgodose båtägarna med en sån. Slutligen jag hajar inte riktigt varför några tycker att Sverker är en gnällpelle. Man måste bli lite tjatig för att för att få besked ur försäljare som alltid har tusen ursäkter för sin dåliga produkter. Han skulle haft tunnan med sig och stoppat försäljaren i den.

Tycker jag som väntar på första seglatsen nationaldagshelgen //Ilkka



Senast ändrad av Icesteppe | 23 maj 2008 | 19:09



Senast ändrad av Icesteppe | 23 maj 2008 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju ingen bästa-köp-jämförelse utan visade novisen att det är mycket dyrare att försäkra en motorbåt än en segelbåt och att soppan till en motorbåt gräver ett ordentligt hål i plånboken.
Jag har själv inte sett programmet, men stämmer:
Typ Maxi 68 i jämförelse med en nyare 40 fots motorbåt som någon skrev härovan är jämförelsen helt värdelös som annat än ett klarläggande den lilla segelbåten kostar si och den större motorbåten kostar så! Sen finns ett stort antal kombinationer däremellan som troligen kommer att visa på att vissa segelbåtar är dyrare än vissa motorbåtar att äga! Hur ser jämförelsen på drift- och försäkringskostnader ut mellan en 40-fots segelyacht och en ruffad motorsnipa på 6-7 meter med en liten dieselmotor i?

Men som sagt, jag har inte sett programmet och vet inte vad jämförelsen gick ut på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade knappast hjälpt motorbåtsköparen att anlita en besiktningsman för att inspektera den nya båten han köpt vid leveransen. Han har ju i det läget redan tecknat sitt avtal om att köpa båten.  Snarare försvårar det hans sak när fel uppstår, för han har ju då redan givit ett slags godkännande till båtens skick, redan innan skador på saker sker och som besiktningsmannen inte sett. Vidare är ju båten CE-märkt, och det finns inga regler som bevisar att t.ex. en knapinfästning är tillräckligt kraftig eller ej. Så vad än besiktningsmannen säger så är det bara åsikter i sammanhanget.

Nej, den ENDA metoden att någorlunda tryggt köpa en större båt är att se på begagnade som bevisligen varit med en del och överlevt, samt att anlita besiktningsmannen innan kontraktet skrivs på. Då vet man status på exakt det exemplar man väljer på. Vi nyköp får man ju aldrig se det exemplar man kommer att få innan man skriver kontraktet. 


Senast ändrad av Seawolf | 24 maj 2008 | 09:27



Senast ändrad av Seawolf | 24 maj 2008 | 09:29



Senast ändrad av Seawolf | 24 maj 2008 | 09:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, jag har inte sett programmet och vet inte vad jämförelsen gick ut på!

Om du har en hyfsad Internetförbindelse så kan du se det på webben. Klicka på länken .



Senast ändrad av Anders_St | 24 maj 2008 | 12:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha sett inslaget kan jag bara konstatera att det var synd att de inte hade fler båtar i jämförelsen, t.ex de jag nämner härovan!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om detta! Kunde möjligen istället varit stor motorbåt med liten i samma åldersklass resp stor segelbåt med liten.

Nu blev det som att jämföra morötter med bananer, dvs inget vettigt överhuvud taget.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag citerar lite från Icesteppe: 

Behöver man specialgrejer eller vill man rådgöra med fackmän om inköp och installation ja då vänder man sig till sin favoritbåthandel. Självklart måste de ta lite mer betalt för en högre servicenivå

Tyvärr så verkar den där servicen också minska betydligt.  Jag är faktiskt beredd på att betala för att det finns kunnigt folk hos båthaldlaren.  Men utvecklingen går åt motsatt håll, båthandlarna har snart bara okunnig kassapersonal som inte begriper något om båtar, men det höga prisläget han de kvar.  Benns mast i Stockholm räknas väl som en av de mest välrenomerade när det gäller segelbåtar.  Igår utspelade sig följande samtal:

Hej, säljer ni Seaquip?  Seaquip, vad är det?  Stöttor till segelbåtar.  Vänta lite, jag ska se efter.  Jo, det har vi.  Ok, bra.  Jag är lite osäker på vilken storlek jag ska ha, men eftersom båten sticker 1,5 M så blir det väl SB2?  SD2?  Nä, Sigurd Bertil, SB2.  Och så där fortsatte samtalet, inte speciellt förtroendeingivande.  Nu köper jag stöttorna direkt av tillverkaren istället, och får dem dessutom fraktade till klubben för en billig slant, något som Benns inte kunde hjälpa till med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, dessutom skulle man kanske vilja se lite ekonomisk bakgrund hos ägarna också. Det kanske till och med var så att dessa båda båtägare spenderade ca: en månadslön var om året på sin hobby, vilket då sätter debatten i ett annat perspektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...