Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Gäst Rolle

Läckande Uttern

Rekommendera Poster

Gäst Rolle

Har en Uttern 590 som började läcka in vatten från aktern. Väldigt svårt att bestämma det exakta stället, men någonstans mellan motorkasetten och skrovet. Kanske. Någon som råkat ut för ngt liknande och kan tipsa mig om ev. åtgärder ? Hur svårt/omfattande är det att demontera motorkasetten ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst peter ohlsson

Jag hade nog samma problem för 3 år sedan. Men det var inte från motorkassetten det läckte utan från den fastskruvade listen som motorkasetten sitter ovanpå.(mellan skrov och motorkassetten som du tror. Jag tog bort alla skruvarna och petade bort all gammal sillikon som sitter mellan skruvlisten och skovet. Ett riktigt pillergöra eftersom de inte går att ta bort listen utan att kapa sönder en massa plast. Räkna med bra många timmar för att få bort sillikonet. (lossnar bara i små små sega bitar. petade med lite specialgjorda böjda skruvmejslar och dyl.) Sedan när det var hyffsat rent, tätade jag allt med ny sillikon. Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är en gammal tråd men eftersom jag har samma problem så chansar jag. Jag har just sjösatt och upptäckte problemet då. Det känns som en stor sak att ta upp båten igen, demontera motorn och göra pilljobbet. Är det svårt att ta loss motorkasetten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bara så att det är läckage runt avtappningspluggen som du har i aktern längst ner på skrovet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det, men ska givetvis kolla. Det verkar mest läcka in när vinden (och vågorna) ligger på akterifrån. Båten är ny för mig och jag kan inte påminna mig att jag såg pluggen när jag bottenmålade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du trailer till båten kan du ju lätt dra upp den igen och kolla. Öppna gärna pluggen när du står i iläggningsrampen så får du bra lutning på båten och då rinner allt vatten ut. Alla båtar har mer eller mindre vatten där då kondens och skruvinfästningar osv leder ner lite vatten. Se till att täta runt pluggen när du satt tillbaka den för säkerhetsskull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även jag en 590 som läckt in vatten in i dubbelbotten. Det är ju en gummilist runt motorkassetten. Är det där man ska tätta med silicon och hur går det till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...