T_M_C 0 Postad 21 Maj , 2008 Hej, Ett par frågor om kopplingsordning av saker och ting när det gäller laddningssidan i elsystemet.... Förutsättning: 1 st 75 Ah startbatteri 4 st 75 Ah förbrukningsbatterier 25 A laddare med separat utgång per batterigrupp 1 st Batterifrånskiljare Batt-Meter3 med tillhörande 500A shunt 1 st Huvudbrytare per batterigrupp 1 st Huvudsäkring per batterigrupp ...så ett par frågor....: 1. Var kopplas batterifrånskiljaren in? 2. Skall huvudbrytaren ligga mellan batterigruppen och huvudsäkringen eller tvärt om? 3. Hur kopplas Batt-Meter och shunt in (visst finns kopplingsschema men kan någon förklara enkelt på svenska... 4. Hur beräknar man lämplig storlek på huvudsäkringarna i mitt fall? 5. Jag har hört tipset om diagonal inkoppling av förbrukningsgruppen - vad avses med detta och hur katten gör man då? Vänligen TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 21 Maj , 2008 Läs här, finns mycket info. Kanske ger svar på dina frågor. http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 Maj , 2008 Svar på (5): http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html (se även bifogad bild) 3:an: (se bild) Shunten:s ena ände kopplas med en kort tjock kabel så nära förbrukningsbanken som möjligt på den från förbrukningsbatterierna utgående gemensamma minuskabeln. Ingen annan anslutning till någon förbrukare ska sitta direkt på batteriernas minuspol,! Andra änden på shunten är nu den minus som går till ALLA förbrukare. På fendern frågade du: Skall jag koppla in batteriladdaren till batterierna FÖRE eller EFTER huvudbrytaren. Svar: på punkterna to installation i bilden ovan , du skall ju kunna ha alla förbrukare avstängda med brytaren och ändå kunna ladda batterirna men också kunna mäta (med battmetern) den ström som trycks in i batteribanken. Huvudsäkringen sitter så nära batterierna:s pluspol (to installation som möjligt, huvuströmbrytaren kommer sedan som 1:a komponent efter det, därifrån till säkringspanel och förbrukare. Punkten 1 batterifrånskiljaren, vad menar du med batterifrånskiljare ? Är det ett s.k. skiljerelä kanske ? Senast ändrad av Gunnar_ | 21 maj 2008 | 19:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 22 Maj , 2008 Ok, stort tack för svar så långt! Då skall shunten alltså vara absolut först ansluten till utgående minuskabel från förbrukningsbanken (man blandar alltså inte in Batt-Metern alls på motorbatteribanken?) och sedan kopplar jag från shunten vidare minus till min minusplint där alla förbrukares minus ansluts. Men jag har idag generatorminus kopplad till min minusplint och den skall vad jag förstår på Skyllermarks info inte kopplas så utan direkt till batteribanken? Men vad gäller då, skall det fortfarande vara så att shunten sitter närmast minuspolen och generatorns minus efter shunten men före plinten (alltså en liten plint till?). (Jag har ca 2.5 meter från generatorn till batteribanken och samma avstånd från minusplinten till batteribanken.) Med batterifrånskiljare menar jag skiljerelä (vilket jag trodde att jag har, men eftersom jag nu förstår att Volvo Penta prytteln som sitter i båten med sin stora kylfläns troligen kan vara en skiljediod så är väl denna bara att byta ut mot ett skiljerelä om jag tolkar Skyllermarks rätt med 0,7 V spänningsfall gentemot skiljerelä som är multum mycket billigare än vad kvittot på Volvo Penta prytteln kostade ...? Så om jag nu hängt med så skall väl då samtliga plus och minuskablar från generator OCH batteriladdare vara anslutna före huvudströmbrytare (på plus) men efter shunt (på minus) och efter huvudsäkring (på plus). En fråga som jag fick när jag tittade på Skyllermarks sortiment var att han har huvudsäkringshållare både i svart och rött utförande - innebär det att man i vissa fall även säkrar av minus?? Det lär bli utskifter och klipp och klistra härifrån att ta med sig till båten - tänk vad marinfackhandeln ligger efter i informationshänseende när man jämför med er kunniga här på forumet. Ofta får man mest svaren det beror på hur du vill koppla när man frågar i butik...tjena! Vänligen TMC Senast ändrad av T_M_C | 22 maj 2008 | 09:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 22 Maj , 2008 Då skall shunten alltså vara absolut först ansluten till utgående minuskabel från förbrukningsbanken (man blandar alltså inte in Batt-Metern alls på motorbatteribanken?) och sedan kopplar jag från shunten vidare minus till min minusplint där alla förbrukares minus ansluts. Helt rätt. Men jag har idag generatorminus kopplad till min minusplint och den skall vad jag förstår på Skyllermarks info inte kopplas så utan direkt till batteribanken? Men vad gäller då, skall det fortfarande vara så att shunten sitter närmast minuspolen och generatorns minus efter shunten men före plinten (alltså en liten plint till?). (Jag har ca 2.5 meter från generatorn till batteribanken och samma avstånd från minusplinten till batteribanken.) Sätt shunten på minuspolen som du tänkt Skruva dit gen.minus på en minuspol, t.ex. i andra änden på battbanken. kabeldimensioner finns på Skyllermarks sida beroende på längd m.m. Med batterifrånskiljare menar jag skiljerelä (vilket jag trodde att jag har, men eftersom jag nu förstår att Volvo Penta prytteln som sitter i båten med sin stora kylfläns troligen kan vara en skiljediod så är väl denna bara att byta ut mot ett skiljerelä om jag tolkar Skyllermarks rätt med 0,7 V spänningsfall gentemot skiljerelä som är multum mycket billigare än vad kvittot på Volvo Penta prytteln kostade ...? Kolla först vad du har för generator, har du en med en gul kabel från gen till förb,batterierna då ska du ha kvar den, för då styr spänningen i förbrukarna laddningen, det är ju där du förbrukar mest. Den gula kabeln går ju förbi laddningsfördelaren så det blir inget 0,7 v spänningsfall. Har man ett skiljerelä då slås alla batterier ihop i en pott, och den spänning som det blir då styr laddningen, kan alltså bli högre, (p.g.a startbatteriet) och du får mindre ström till förbr. Reglerar ner fortare. Har själv battman, Pentas variant på generator med laddningsfördelare, funkar kanon, har även mätit och provat en del i min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 22 Maj , 2008 Hej igen, Javisst, det är precis det jag har, en gul tunn styrkabel som gick från generator och sedan var ansluten till förbrukningsbankens första batteri - säljaren sa något om att generatorn skulle vara ny, men har inte hittat något kvitto i den annars så kompletta dokumentationen. Men jag ser att den inte har många år på nacken gentemot 21-dieseln den sitter monterad på... Däremot finns det ett kvitto från Volvo Penta återförsäljaren där det står Regulator för 3000 kr och det sitter en blå VP pryttel i motorrummet så jag antog att det var den som kostade 3000 kr. Men det kanske både den och generatorn som inhandlats för dom pengarna. Men låter inte det lite väl billigt, en generator kostar väl sköna tusenlappar bara den? Det jag är nyfiken på, men inte hittar någon märkning av är vad det är för fabrikat och hur mycket det ger ut i A? Så då är det lite av snack att den skulle vara kass och överträffas av ett skiljerelä? Vänligen TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 22 Maj , 2008 Hej. Jo det är Pentas paket Generator och laddningsfördelare. Har kostat runt 2995:- har jag för mig.Då har du riktigt bra grejer. Detta paket sitter i många nya båtar nuförtiden.Så då är det lite av snack att den skulle vara kass och överträffas av ett skiljereläJo precis mycket snack är det.Penta handlarna rekommenderar detta.Jag har Drevia.se som en favorit, titta där.Skiljerelä är ju bra det också men jag favoriserar Pentas då det prioriterar förbrukarna.Från startbatteriet tar man ju väldigt lite ström. (Mycket en kort stund för start)Så ta inte bort det och sätt dit ett skiljerelä. Dumt att lägga ut pengar om man redan har bra prylar. Generatorn är på 60amp, räcker gott och väl.Har haft detta några år nu, och så bra med ström som jag har nu har jag aldrig haft, tidigare haft TWC och skiljerelä också i en annan båt.Har även en solpanel på 50watt, så en solig dag så har jag plus minus 0 i förbrukning och laddning. Senast ändrad av Svenke | 22 maj 2008 | 16:48 Senast ändrad av Svenke | 22 maj 2008 | 16:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 22 Maj , 2008 Men jag har idag generatorminus kopplad till min minusplint och den skall vad jag förstår på Skyllermarks info inte kopplas så utan direkt till batteribanken? Men vad gäller då, skall det fortfarande vara så att shunten sitter närmast minuspolen och generatorns minus efter shunten men före plinten (alltså en liten plint till?). (Jag har ca 2.5 meter från generatorn till batteribanken och samma avstånd från minusplinten till batteribanken.) Sätt shunten på minuspolen som du tänkt Skruva dit gen.minus på en minuspol, t.ex. i andra änden på battbanken. kabeldimensioner finns på Skyllermarks sida beroende på längd m.m. Nej, du ska inte ansluta generatorns minus direkt på batteribanken. Generatorns minus ska sitta ansluten någonstans på andra sidan om shunten. Annars kan inte battmetern mäta laddningen in i batterierna från generatorn och kan inte heller kalkylera batteristatus! INGEN minusanslutning (förutom shunten och de kablar som förbinder batterienas minus med varandra) ska vara ansluten på batterierna minuspol. All ström in och ut i batteribanken ska gå genom shunten så att den kan mätas och beräknas. Någon ny plint behöver du egentligen inte, du kan om du vill sätta både minuskabeln till minus-plinten och generatorns minuskabel direkt på shunten, det är en grov bultanslutning (M8 om jag minns rätt) så det finns gott om plats för två kabelskor. Senast ändrad av Gunnar_ | 22 maj 2008 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 22 Maj , 2008 Naturligtvis, för tusan, ursäkta, tänkte helt fel, hur vet ej, för bråttom. Har ju kopplat så själv i båten, från shunten till en plint, för att ha all koll på ström in och ut. Även solen har fläckar...haha Tur det finns en Amiral när man bara är kapten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser