Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
bror1

Hjälp med 100 drev

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har ett problem med ett 100b drev.

Det sitter en axel på gasreglaget som ska låsa en bygel då du lägger in backen.

eller frigöra bygeln då du lägger i neutral eller kör framåt.

Problemet för mej är att denna axel har kärvat och sitter fast.

Min fråga till er är hur jag lossar denna axeln och hur den sitter fast ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Sök på forumet på 100 drev så får Du många förslag. Axeln är lagrad i plast,där spärrtappen sitter finnes en insexskruv som måste lossas om axeln skall demonteras.Helt hopplöst att komma åt.Jag har haft samma problem och försökte få i smörjning men det fungerade dåligt.Borrade i stället med fin borr jämsides med axeln i plastlagringen och pressade i olja. För mig lyckades det och axeln går numera lätt o fint.Lycka till. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen sexkantiga tappen som sitter på axeln är inte låst med någon insexskruv, utan med en rörpinne.Vad som händer när axeln kärvar, är att oxid på utsidan av bussningarna växer, och klämmer ihop bussningen runt axeln.Bussningarna är sedan länge utgågna ur sortimentet. Jag brukar göra så här.Ta bort armen från axeln.Slå ut axeln åt något håll, med en mjuk dorn. Koppar eller mässing.Det blir skador i bussningarna, men det saknar betydelse.Borra upp hålen i bussningarna. Det gör inget om det blir lite spel.Ta bort resterna av rörpinnen i axeln och hylsan.Sätt ihop allt igen. Rörpinnen finns som reservdel, men är svår att montera. Man får klämma ihop den lite, så att den går lättare in i hålet. Annars går det lika bra med en rostfri saxpinne.Justera sen spärren så att den låser i backläge.

Senast ändrad av Rollen | 21 maj 2008 | 20:51

Senast ändrad av Rollen | 21 maj 2008 | 20:51

Senast ändrad av Rollen | 21 maj 2008 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar er båda för tipsen.

Det ena var ett bra akut tips.Det andra verkar vara en mer permanent lösning som är bra att göra efter upptagningen i höst.

Tack ska ni ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...