Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Mutto

Bojsänke?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska lägga i ett bojsänke på ca 500kg i sjön. Jag kommer komma till båtplatsen med sänket på en släp och jag kan använda mig av en flytbrygga men hur får man denna tunga sak lämpligast på rätt plats?

MvH

Mutto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

använd huvudet eller sök på forumet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste i en annan tråd att du har en DC på ca 1 ton. Då är det väl enklare att slänga i en P-ring, det borde räcka gott och väl....

Du kanske har bytt båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är samma båt. Båtklubben som har platserna kräver detta bojsänke. Men jag ska försöka använda huvudet :)

Mvh

Mutto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men va är själva problemet? Du lägger sänket på flytbryggan paddlar bort och välter i den där den ska vara?

nån form av kran har ni förmodligen vid nån lämplig kaj (mastkran etc)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter kanske dumt men det viktigaste är att du är försiktig så att du själv inte följe med bojstenen på djupet, det är lätt hänt att man blir ivrig och fastnar med kläderna....

I våran klubb fanns det bojeka som var just avsedd till sånt. Har inte Ni eller någon klubb i granskapet en som du kan hyra/låna ?

Att vänta på en vinter med rejäla isar kanske inte går ?

Anlita någon som har en arbetsbåt med en lyftkran, kanske överkomligt pris om denna båt är stationerad i närheten ?

Lastbil med lång kranarm, säkert dyrt det också ?

Men att transportera 500 kg bojsten med en ponton/flyttbrygga och sedan på något sätt få stenen i sjön låter för mig som ett farofyllt uppdrag....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

15 st tomma 25litersdunkar som du knyter ihop. Sedan tar du ett kort rep med en sprint med utlösningssnöre till ytan och fäster i bojstenen. Därefter är det bara att bogsera den hängande stenen till sin plats och rycka i utlösarn så går stenen ned. Tänk på vad Jan af Lisö skrev, ha inte bojkättingen om benet, för har du väl ryckt i utlösaren drar stenen med ca 250kg mot djupet.

Jonny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Var värre än jag trodde att fixa boj! :)

Rigor> har du lyft 500kg nångång, Det var tyngre än jag trodde att välta omkring.

Rejäla anordningar de där och inga hjälpmedel som kran å dylikt. Ska försöka få av den från släpet på en säckakärra modell större och sen dra den på flytbryggan. Om man sedan sedan monterat bojsten , kätting och boj klart så kanske man kan kasa i den om man fuktar upp bryggan ordentligt. Finns det nån möjlighet att justera en sån här stor klump i efterhand eller måste man träffa mitt i prick direkt?

MvH

Mutto 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du har dåligt med lyfthjälp skulle du nog satsa på att få den på rätt plats från början. Om du använder min metod blir inte bryggan skadad och du kan knuffa i stenen med bilen och en regel (kräver försiktighet och en medhjälp).

Lycka till

Jonny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om stenen är någorlunda jämn i botten kan du rulla den på rör i st.f. att släpa den. Rulla ut den på bryggan, säkra den t.ex. med kilar, avsäkra den när du är på plats, samtidigt som du ser till att bryggan lutar åt rätt håll och plask, där rullar stenen i spat. Samtidigt kommer bryggan att gunga till ordentligt, så även utan kätting runt benet riskerar du ett dopp om du inte håller i dig. Ännu bättre vore det att bogsera stenen under vattnet där den minskar i vikt med ca 40% (gäller betong) Om du har en lämplig ramp i närheten kan hasa/rulla ut stenen på tillräckligt djupt vatten för att den skall bli hängande i bryggan i en lämplig tamp strax under ytan. Sedan är det bara att paddla ut och kapa tampen. Glöm bara inte att fästa boj och kätting!Skrattande

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu börjar det likna nåt!:) Men 300kg i vattnet håller man inte hur som helst trots det blir friktion mellan tampen och bryggkanten, är rädd att bryggan inte klara den tyngden i ena kanten.

Jag är rädd att det bara finns ameringsjärnskrok på klumpen som jag läst rostar väldigt mycket. Tänke om man kunde dra dit en lyftkrok som var mer korrisionsbeständig? Kättingen ska vara galvad 16mm med dubbla djupets längd? Var köper man en bra boj? Jag kommer ha två fästanordningar bak mot bojen och en fram, vad ska man använda för avlastare, fjäder eller gummi?

Många frågor blir de.

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att du behöver besöka Biltema, snart kallat Båt-tema, de har det mesta även om kvalitén inte alltid är den högsta. Sätt en offeranod på ögeln om du är orolig.

Jonny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det är en båtklubb, hur har dom fått i alla andra bojstenar? Kan man inte göra likadant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag tror det löser sig med bojsänke nu :). Däremot så undrar jag lite om bojen, jag hittade en MH 40 orange gummiboj på Jula, räcker den till min 1 tons DC? Däremellan kör 16mm galvad kätting på 2,5ggr djupet.

Hur många meter bakom båten rekommenderar ni att lägga bojstenen? Botten är av grus och min bojsten är ett block av betong med flat botten?

MvH

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken boj du använder har väl ingen koppling till vad du har för båt eller hur tung den är.

Bojens enda uppgift är ju att orka flyta med den kätting-tyngd du kopplar på den.

Läs vad försäkringsbolaget Atlantica tycker (mycket matnyttig info) http://www.modernaforsakringar.se/files/l4Vvymmm.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

I länken stod det att man skulle anpassa bojen efter båten men ingen bojtabell, så om någon har koll på om denna mh40 är lagom tiill min 1 tons DC skulle jag bli glad :)

MvH

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

se tipsen på forumet detta har varit uppe i omgångar förut.

Jag har själv ett rejält sänke men så klart delat upp vikten och för att inte få det så skrymmande använt gjutejärn ,  en bromskiva i en kjätting sen fortsatt att släppa ner några fler lastbilsskivor. så åk till närmsta skrot handla lite skrot tex latbilstrummor eller skivor men välj inte tyngre än du kan hantera säkert.

Var lite förutseende vad händer  när båtklubben begär du ska rensa upp din plats?  Då är det enklare att lyfta några vikter än en stor 500 klump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

16 mm kortlänkad kätting väger ca 6 kg/m. I vattnet kan du räkna med ca 5kg/m. En lagom stor boj bedömer jag skall sjunka ner  ca 40-50 % % p.g.a. kättingens tyngd rakt ner från ytan till botten. Har för mig att du har angett i en annan tråd att djupet är 6 m. I så fall skulle bojens volym vara 60 -75 l (t.ex. 5*6/0.4=75). Som har sagts tidigare är måste bojens storlek anpassas även till kättingens tyngd, inte  bara till båtens. Med samma båt på förtöjd på 1m djup, med 8 mm kätting kunde du använt en mindre boj.

Sea Manaic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Båt DC, drygt 1 ton. Förtöjning mellan boj och brygga.

1. Jag har löst bojsänket: två 200kg amerade betongblock 23cm höga som jag ska sätta extra lyftögla på för ev.flytt och slitage.

2. Vattendjupet: Det är ca 1,5m djupt så tänkte köra med dubbla vattendjupet som längd på kätting, är de ok?

3. Kätting: Räcker vanlig 11mm kortlänkad kätting och hade ni kört dubbel som ett halsband runt klumparna och boj eller enkel upp till bojen och låst klumpar och boj med schackel? Är juh lätt att kolla kvalite då det inte är så djupt.

4. Boj: En MH40-boj  rymmer alltså 40L, borde jag gå upp på större? Det beror juh lite på om jag ska köra dubbel eller enkel kätting antar jag.

5. Vilket avstånd ska jag ha mellan bojsänke och båt med dessa förutsättningar?

Har överseende med en bojnybörjare :), då det är lite pill vill jag göra det så korrekt som möjligt från början så det inte blir mer jobb i efterhand.

MvH

M

Senast ändrad av Mutto | 23 maj 2008 | 10:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Hur funkar det att ha rostfria schackel till galvad kätting? Då jag ska 8mm korlänkad kätting så får jag bara plats med 6mm schackel och då är har juh rostfritt mycket bättre hållfasthet. MvH M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Backa ut släpet på isen på vintern sttll bojen där du vil ha den ( hack lite så den inte blåpser bort eller såga runt med motorsåg . voila. /Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för tipset men jag löste de, gick rätt smidigt då den väger mindre i vattnet. Jag ställde mig på alla fyra i vattnet och en kompis puttade över den från släpet på min rygg, sen simmade jag ut till stället.

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Du ser det hjälpte att använda huvudet eller något i dess närhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yep!

tack för tipset Nitka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...