Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
aggeb

hur ska man göra med att måla båten

Rekommendera Poster

Hej nu har jag köpt en gammal båt som är i dåligt skick på skrovet,  under vatten linjen

har färgen flaggnat bort och jag hur jag ska göra?

Det ser ut som den har varit målad högst 3 gånger under vatten linjen,jag vet inte om dom har använt vanlig färg eller att den bara  har släppt men över vattenlinjen så sitter färgen.

Jag ska köpa två komponent färg snart och undrar hur jag ska göra räker det att slippa bort det flaggnade och sen rufsa till båten med ett sand papper och måste all färg bort???

just det fastnar den nya färgen om den har varit målad med vanlig färg??

mhv erik

ps sry om det är fel stavat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej erik

Det bästa du kan göra är att fråga din färghandlare. Jag var i din sits för ett års sedan, fick rådet att grunda med international Primocn grundfärg och sedan 2 strykningar med international Cruiser självpolerande. Tog upp båten för några veckor sedan och kollade, det såg bra ut trots att båten legat i hela vintern. Nu får den ligga i tills fram åt hösten då åker den upp för en ny bottenmålning./Zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaret  kan nogon säga mig hur mycket jag behöver slipa?

om jag måste slipa bort all färg eller inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller under vattenlinjen tror jag det är bäst med vanlig enkomp-bottenfärg, givetvis med lämplig primer. Vi slipade bort all bottenfärg som var lös med ganska grovt sandpapper, sen 2 lager med Hempels Yacht-primer och sen 2 lager med Hempels Mille-light bottenfärg. Fungerade kalas på vår dåvarande båt.

2-komp färg passar inte så bra, så vitt jag vet för att vara under vattnet. Den får lätt bubblor och lossnar till slut. Men, färghandlaren vet, och dessutom står det på burken. 2-komp fäster aldrig på enkomp, då måste allt bort!

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade också gammal bottenfärg kvar. Jag provade Interstrip, igår. Penslade på hela botten flödigt, väntade ca 40 min och sen på med högtryckstvätten. Nu: Ingen färg kvar. Ska måla med Primocon och Cruiser Eco. Ska bara laga en liten spricka först, som kom fram i dagen när färgen försvann.

Senast ändrad av Rubinen | 23 maj 2008 | 07:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...