Linde 1 Postad 20 Maj , 2008 Jag började fundera om duopropp är något man ska satsa på. Båten är en 30fots Bayliner. 3.6ton tror jag den väger. Vad är fördelarna med duopropp? Kan jag montera det på mitt befintliga drivsystem, Mercruiser 7.4, BravoII ? Jag har hört att båten är för tung för allt annat än BravoII. Vet ej om det stämmer. Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 20 Maj , 2008 Kolla denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=152630 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Maj , 2008 Har för mig att duoprop kom till för att utnyttja vridmomentet man får från en diesel. Jag har en KAD43, rak sexa på 218 hk, med DP290 drev på min Saltö 31 som väger just 3500 kg. Fungerar alldeles utmärkt vad jag kan bedöma. Du har en bensinare, med lägre vrid på, jag vet inte om det finns några duoprop som fungerar på den skölden eller motorn du har. Duoprop gör inte mycket för ålandet som beror på hur det planande skrovet är utformat, inte mycket att göra åt annat än att köpa en snipa. Senast ändrad av Anders_St | 20 maj 2008 | 16:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 20 Maj , 2008 Tjena, Du kan helt enkelt byta ut underhuset till ett Bravo III. Kolla vad du har för utväxling idag och vad det motsvarar på ett Bravo III bara. Kan inte hela biten men det finns flera som monterat ett nytt underhus på ett Bravo II Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blue-Label 0 Postad 20 Maj , 2008 Hej, Fördelen med duoprop drev är att båten blir mer lättmanövrerad. Med enkel propeller framträder propellerverkan som påverkar båten i sidled. Särskilt vid låga farter. Detta märks tydligt t.ex. när man försöker backa och aktern drar i sidled (vilket håll beror på om propellern är höger- eller vänstergängad). Med duopropp tar dessa krafter ut varandra eftersom propellrarna roterar åt varsitt håll. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser