Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Nyborjare

bensinpump... från dunk till båt

Rekommendera Poster

Är så trött på att blaska med bensinen via 20 liters dunkar, jobbigt , bökigt och svårt att sluta hälla i tid, rinner nästan alltid över.

Finns det någon bra produkt för att lösa problemet ? får jag önska skulle man ju haft en rejäl dunk med utfällbara hjul eller separat vagn, att ställa på bryggan sen 3 meter slang och munstycke till denna , som man kan öppna o stänga där man stå med munstycket i tanken.

 

Någon som vet ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ej vart du bor, men Erlandssons Brygga har
hävertar dom säljer(Har en sådan själv och är nöjd)
dock inte så avancerad som i tidigare inlägg.

 

//Iggy

 

Cool



Senast ändrad av iggy | 20 maj 2008 | 15:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sålde såna på båtmässan! en vanlig slang med en liten kula i botten som stänger tll. Funkar som en hävert. Klockren, borde finnas på dom flesta marinbutiker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt ! tack ! en sån vill jag ha.... var köper man denna i sverige tro ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett en sådan hos en Watski-handlare tror jag... Hittar den dock inte på hemsidan! Kolla med de stora marin-handlarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja nu när jag tänker efter så tror jag att det stod en hos den lokala båttillbehörsbutuken i Norrtälje förra sommaren och dom för Watskisortimentet.

Prova och ringa runt, om det inte hjälper kan jag försöka ta reda på vem som är tillverkare av den aktuella tanken och då kanske det blir lättare! Firman på länken jag sände ligger i Trondheim.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan, köpte den hos en lokal bildelshandlare, fanns även hos OK har jag för mig... ca 4-500:-

Funkar kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan, köpte den hos en lokal bildelshandlare, fanns även hos OK har jag för mig... ca 4-500:-

Funkar kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat hos ok med, men det är en betydligt enklare variant att sätta på jeep eller plastdunk, se på länken ovan , den som säljs i Norge, en helt annan produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, kollade på fel länk där... Flört

Ja den andra såg helt klart rejälare ut, har inte sett någon innan tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en hävert på biltema som jag använt mig av som jag tycker fungerar kanon, 59 kr tror jag den kostar och nu slipper man allt blaskande på däck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder mig av samma produkt & metod... funkar alldeles utmärkt plus att den inte tar någon plats...



Senast ändrad av Keddy | 22 maj 2008 | 11:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat på den, och den ser klart intressant ut.

 

Det jag är nyfiken på, är om det är en sån modell man måste pumpa på hela tiden för att soppan ska rinna, eller om det sköter sig själv så fort man fått igång det?

Står nämligen i begrepp att köpa en sån där pump till jeepdunk i brist på annat...

Men funkar detta bra känns det rätt prisvärt!

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den använde jag också nr jag körde dunkar (när jag hade bensinbåt, nu vill jag ha rme-fri diesel som finns på sjömackarna).

Den är enkel, billig och fungerar grymt bra. Bara att pumpa ett par gånger på blåsan så sköter den sig själv. Vill man stoppa flödet skruvar man bara upp skruven på toppen. Skitenkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kostar sex gånger så mycket som Claes Ohlsons variant.

Det engelska ordet overengineered dyker upp i tankarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en del andra har jag prövat den där och jag måste avråda från den. Det krävs en massa ryckande, och därmed skvättande, för att få igång det hela. Slangen är dessutom svår att få i botten på dunken (särskilt om den förvaras ihoprullad) hela tiden vilket gör att man inte får ut allt. De är dessutom långsamma.

Mycket bättre är de hävertpumpar som säljs för några tior på bl a Clas Ohlson och Biltema. Några pumptag för att sätta igång och sen tömmer man dunken i ett nafs. Jag har den större varianten. Har kapat röret så att det passar precis till mina dunkar. Dessutom kan man med dessa trä på slangen på röret när man är klar, så slipper man att det hamnar droppar av diesel/bensin i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara försvara min älskling: pumpslangen lite! smiley 

Visst det krävs en massa ryckande för att få igång flödet om man har för lite vätska, minst 20 cm rekommenderas!



Jag har använt slangen i flera år och har aldrig haft problem att få ner den till botten, förvisso lagras den oftast ihoprullad, men gummi är ju flexibelt, slangen går ju att rätas ut!

Har man tankat klart drar man upp backventilen och skakar försiktigt ur bränslet. Då slipper man spilla något!

Flödet ligger på 10liter/min vid en fallhöjd på 30 cm. Vid en fallhöjd på 120 cm ökar flödet till 20liter/min. Har provat själv! En ”normalstor” tratt är inte snabbare, dessutom spiller man lätt med en sådan. Vill man ha ett snabbare flöde kan man tejpa ihop flera slangar! En vän till mig som kör grävmaskin har buntat ihop 5 stycken!

Hävertpumpen på Clas Ohlson kostar för visso bara 25:- kr/st. men frakt tillkommer på 69:- kr = 93:- kr/st. Biltema erbjuder inte ens frakt. Jag har använt den häverten de erbjuder men gummibollen får snabbt sprickor och blir obrukbar när den är utsatt för väder och vind ett år. Pumpslangen är det livslång garanti på!

post-10026528-1394237707,6856_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hålla med, jag finner pumpslangen nästintill värdelös.

KÖP EJ DENNA PRODUKT.

Enda gången som den är bra är om man måste tanka till havs i blåst så tratt ej funkar.

Annars så är den långsammare än tratt.

Och även mer spill,dessutom blir inte dunkarna tomma så det växer(diesel bug) i skvätten som blir kvar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ej använt pumpslangen som visas här på bild, men har orginalet från Tyskland, 

Med den kan man inte klaga på kapasiteten, jag har den mellanstora modellen, den tömmer en 20liters dunk mycket snabbt och så tom så man kan inte ens skaka fram en droppe efter att slangen gjort sitt, förutsatt att slangen varit i botten.

Köpte den på en mässa den bästa grej jag blivit ägare på en sådan tillställning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att det har startat en pumpslang debatt här, det är bra!  

Flödeshastigheten för en normalstor tratt ligger på ca:14 l/min. (Pumpslang: 10-20 l/min) Källa: http://www.hjertmans.se/article/tratt-smart-tech-medium

Tankar man med tratt ser man inte när tanken är full eftersom tratten täcker till mynningen.

Att pumpslangen känns långsam, beror troligtvis på en psykoligisk effekt. Tankar man med en tratt utför man en aktiv handling, man balanserar en 20 liters dunk, försöker hålla ett jämt flöde så att det inte svämmar över, man avbryter då och då för att kika om tanken är full osv. 

Pumpslangen skakar man igång flödet, sen sköter den resten. Är tanken full så rycker man bara ut slangen ur dunken och flödet stoppas! Nästan för enkel process och man blir lätt uttråkad! 

Jag kan bekräfta att dunkarna blir nästintill tomma, dock det krävs lite fingerfärdighet och de flesta klarar av det efter andra till tredje försöket. (otomma dunkar är ett allmänt problem för pumpar, oavsett slag!)  

Pumpslangen är orginalslangen från Tyskland

post-10026528-1394237716,0417_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...