Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
BerraS

Kylskåp trasig kompressor

Rekommendera Poster

Mitt kylskåp har pajat, kompressorn låter som en skördetröska!! Kompressorn e totalt försäglat så ingen möjlighet att kolla själv. Är det bara att köpa nytt kylskåp eller någon som har koll på om någon reparerar.

Kylskåpet heter Norcold och går på 12 volt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken ska kolla. Kylskåpet e från 2001 och är inbyggd så skulle va bra o få behålla det även om jag inte direkt sparar så mycket på att köpa ny kompressor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du rivit ut det och kollat? Har du tur är det bara gummifötterna den står på som är dåliga el ngt, som ligger emot. Om inte ngt, av det så är det antagligen en av dom interna upphängningarna i kompressorn som har pajat... Då går den som den ska men skramlar som fasen. Otur då det inte ska ske....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har rivit ut o kollat, tyvärr är det inuti kompressorn det låter, troligt som du säger då den kyler bra men skakar o låter som attans. Kanske skulle gå att skära upp svetsen på kompressorn o kolla, frågan bara om jag ska skära upp på motorsidan eller kompressor sidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, man kan ju prova men tror inte riktigt på det. Vet att dom gör det i U-länder :-) men har alldrig hört om ngn, som har gjort det här hemma.

Kylsystemet är mycket känsligt för smuts och fukt. Finns mycket tunna rör som lätt sätter igen.

Det fel du har på din är inget som förorenar systemet och därför kan det vara lönt att göra ett kompressorbyte. Hade det däremot varit lindningsfel, bränd lindning så hade jag rekomenderat dej att skrota det. Risken för koxad olja och syra är för stor. Men nu är det ju inte så i ditt fall...

Du måste i vilket fall som låta en kyltekniker göra det då skåpet måste tömmas och efter rep, tätprovas, vacuumsugas samt återfyllas.

Försök hitta ngn, som jobbar med hushållskyla då dom oftast är bet, billigare än rena kylfirmor som normalt jobbar med bet, större kylanläggningar.

Tar du dessutom skåpet till reparatören tjänar du några kronor på det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja u-land eller inte, kan man spara 7-8000 sköna kronor mot att köpa nytt skåp så gör man (jag) gärna detSkrattande

Nu är det så att kompressor o förångare sitter som en komplett del så någon påfyllnad av kylmedel behövs jo inte, tanken var att byta hela enheten, har hittat kompletta enheter på Isotherms hemsida, kostar 4000 för en komplett enhet, lutar sig nog åt att köpa detta.

Kan tilägga att jag fick pris från lev. i USA och dom skulle ha USD550 plus frakt för cooling unit shippad till sveadala skulle det nog gå på en 6000 kronor!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...