Fredrik_Lindgren 0 Postad 20 Maj , 2008 Hej! Tänkte hör lite om det är någon som har kunskap om det teoretiska bakom placeringen (i höjdled förstås) av en utombordare. Det sägs ju att (anti)kavitationsplattan skall ligga i höjd med skrovets lägsta punkt /- någon cm. För högt hissad kommer uppenbarligen propellern att tappa greppet i svängar och dylikt, samt vattentillförseln minskar om den sitter på tok för högt. För lågt blir det väl bla mycket motstånd. Vad gäller skrovets beteende vid för lågt/högt hissad motor? Tack för svar /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 20 Maj , 2008 Som jag har förstått det, så är det omöjligt att säga vad som är rätt placering. Olika skrov har olika egenskaper, och kommer att kräva olika höjd på motorn. Dessutom är höjden för högsta toppfart en annan än den för bra grepp i svängarna...är väl därför det finns powerlift! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser