nicklas_lulea 1 Postad 20 Maj , 2008 Jag skrev ett tidigare inlägg här ang. service på utombordare.. Jag är som sagt i färd med att köpa en båt som jag varit och tittat på.. Annonsen finns på: http://www.blocket.se/vi/16221244.htm?ca=1_9_s Jag har aldrig hört talas om en Norrskär 530, har någon av er det? Båten är riktigt fin och är enl. uppgift ifrån 1988 eller 1989.. Motorn ifrån 1991. Jag tvivlar självklart inte på säljarens uppgifter, han är seriös och trevlig. Båten är använd ytterst lite, men som sagt.. Norrskär? Med båten följer en båtvagn (se annonsen)... Finns det något speciellt att tänka på? Båten har bara använts här uppe i Norr och enl. uppgift är säljaren 3:e ägaren. Det finns som sagt ingen dokumentation om båten som kan styrka årsmodell osv. Vore väldigt tacksam om någon kunde ge lite tips & råd. Mvh, Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 20 Maj , 2008 Jag vet inte heller så mycket om fabrikatet Norrskär. Däremot vet jag att det kan vara lögn i h------ att sälja en båt av ett okänt fabrikat hur bra båten än må vara. Det jag spontant tänker är att prislappen inte är lägre än vad du kan köpa en motsvarande båt för av ett mera välkänt fabrikat som Flipper, Ryds, Uttern, Örnvik e.t.c. Det är nog båtar som är betydligt lättare att avyttra den dagen du vill sälja. Tycker du att båten känns ok efter provkörning och du kan tänka dig att behålla båten länge kan du ju alltid lägga ett lägre bud. Jag tror inte köparna står i kö om man säger så. Men som sagt. Det är bara vad jag tror... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicklas_lulea 1 Postad 22 Maj , 2008 Ja, det finns ett inlägg i forumet tidigare gällande Norrskär och det ser baskemig ut som om ett gäller exakt samma båt!.. Nåja.. Motorn skall ju som sagt vara ifrån 1991 och det får jag ju självklart lita på. Finns det något enkelt sätt att kontrollera detta? Enl. säljaren finns det inga manualer eller liknande till motorn. Av ren nyfikenhet undrar jag vad en 100hk utombordare kan vara värd? Låt oss nu säga att motorn är använd extremt lite, ca 15-20 timmar.. Fabrikat Suzuki, service gjord årligen etc. Någon som törs säga vad en sådan motor kan vara värd... realistiskt? /Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 22 Maj , 2008 Skriv upp motornumret och leta sedan rätt på årsmodellen via internet. Brukar finnas listor på detta... Finns många som uppger fel årsmodell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 138 Postad 22 Maj , 2008 Den ser ju onekligen trevlig ut, det måste jag säga... tycker att den ser ut som en blandning mellan Flipper och Örnvik... med inslag av Crescent... Värde på utombordaren... är det två-takt eller fyr-takt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 22 Maj , 2008 Jag skulle säga att utombordaren är värd 20-30 tkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 138 Postad 22 Maj , 2008 Kollat lite bland annonser på olika nätsiter... och får uppfattningen om att de ligger runt 24000:- - 33000:- beroende på skick och vart i Sverige den säljs... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicklas_lulea 1 Postad 22 Maj , 2008 Motorn är en två-taktare. Grejen är väl att det inte är så mycket att fundera på. Båten är ju fräsch och fin. Priset är väl kanske mera ok än ett fynd..Eller? Jag är väl som konsument halvt om halvt skeptisk till allt som inte är känt och därför duggar mina frågor tätt... Onekligen är ekipaget fint, kapellet sådär (Väderbitet).. men som sagt alla tips är ju välkomna. Tanken är att hitta så mycket båt som möjligt för pengarna...budgeten är ju kring 75000kr.... Kanske någon som tänkt sälja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 22 Maj , 2008 Kolla in ryds camping på blocket. Dom flesta ligger mellan 40-70 beroende på motor. Då får du mer båt för pengarna(5.65 lång o får plats mer folk). Rekommenderas att köpa en som inte är äldre än 1976, 1976 gjordes nämligen skrovet om till det bättre. Du vet att det är minst 1976 om skrovet är blått eller gult(inte orange, då är 1973 o 1974) och sidorutorna hela(inte delade). Senast ändrad av Yadis | 22 maj 2008 | 11:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 22 Maj , 2008 Ja, det kan ju bli ett problem den dagen du vill sälja. Fjordling 17 är ju annars en kultbåt med mycket bra sjöegenskaper. Häftig tycker jag! Finns några stycken till salu på blocket. Bland annat den här: http://www.blocket.se/vi/16146500.htm?ca=11_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 22 Maj , 2008 Jag tycker det låter som överpris, ser inte ut att vara någon egentlig utrustning heller, ingen stereo, inga trimplan, är det fast tank i den, eller trycktank? ser lixom fattig ut tycker jag, för det priset. sitter det någon märkskylt på den ?, brukar sitta lixom frami vid förvaringsfacken, eller i någon av sidorna till motorbrunnen bak på örnvik iaf, kanske går att hitta någon liten metallplatta. låter konstigt att det inte finns någon som helt dokumentation eller historik på båten om det bara är 3:e ägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicklas_lulea 1 Postad 22 Maj , 2008 Jag är oerhört tacksam för inläggen och de bekräftar magkänslan, den säger nja. Om priset varit kring 60-65000 hade det varit en annan sak. Ungefär som att köpa en nyare bil av mindre känt fabrikat utan servicebok, eller ett känt fabrikat äldre, men med historik och servicebok. Båten är spartansk, saknar länspump, 12v uttag och annat lull-lull. Jag betvivlar inte säljarens uppgifter, jag betvivlar däremot det som vi alla bör ha.. nämligen sunt bondförnuft. Jag har en flipper 570 av 77års modell på lut med en 75hk Mariner ifrån 1995. Den begär säljaren kring 85000kr för och det känns som ett säkrare köp, dessutom är priset oprutat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser