rickardforsberg 2 Postad 19 Maj , 2008 Har precis köpt min första båt och motivationen är givetvis i topp. Allt ska göras direkt och gärna samtidigt men nånstans måsta man lugna sig och börja i ena änden. Båten jag har köpt är en Gullringen årsmodell -70 med Teak golv i sittbrunnen och i ruffen. Min fråga är vad ni rekommenderar. Olja eller lackat? Lack ser ju i mina ögon riktigt fräscht ut men eftersom jag inte är erfaren på området vet jag inte hur det ser ut efter en stunds trampande. Vad rekommenderar ni? Mvh /Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 20 Maj , 2008 Olja in! lackat på durk när man springer omkring blir snabbt repigt och syns allt för väl och blir bara upphov till onödig irritation. //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 20 Maj , 2008 Delvis en smaksak. Själv skulle jag välja olja utomhus och lack inomhus. Alternativet är olja både inom och utomhus. Däremot är inte lack utomhus ett bra alternativ enligt min uppfattning. Det är väldigt svårt att få lack att sitta kvar på en teakyta som utsätts för sol och regn. Detta gäller dock endast för massiv teak, typ teakdäck. Teakplywood utomhus bör definitivt skyddas med lack. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 20 Maj , 2008 Definitivt olja utvändigt och lacka invändigt. Lackad durktrall i sittbrunnen blir halt och oljad i ruffen drar åt sig onödigt mycket skit (hår, damm & smulor) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2008 Durkar (golv) - teakytor som man går på skall varken lackas eller oljas. Rengjorde mina löstagbara durkar igår med amoniak och vatten. De blev som nya. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 20 Maj , 2008 Varken olja eller lack. Rengöring med såpa/diskmedel räcker. Om du måste göra något så prova med Snappy teak rngöring plus efterbehandling. Om du oljar har du ett helvete resten av tiden du äger båten, en gång olja alltid olja. Per Senast ändrad av oceanis | 20 maj 2008 | 17:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardforsberg 2 Postad 21 Maj , 2008 Ok... många förslag. Kan ju börja med att göra rent som någon här föreslog så får jag se hur resultatet blir. Som kuriosa kan jag berätta att jag var jag ute nu i kväll på första ordentliga turen i min egna första båt. Spegelblankt vatten och vindstilla. Den känslan kan inte köpas för pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser